- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
464

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - S. Eitrem: De døde og vi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

464

S. Eitrem.

døde, takke, be om tilgivelse, ofre, ja be saa den døde selv
faar det bedre — alt det er den direkte arv fra dypt religiøse
oldtidssamfund som hverken kjendte Bibel eller konfession.
Naturligvis kan enkelte sider ved de dødes kultus være blit
sterkere pointeret, rikere utnyttet, religiøst forfinet. Men
fundamentet er i den katolske kirke væsentlig det gamle: de
dødes krav paa ihukommelse i form av en regelmæssig kultus.
Ikke alene overlatt til den enkelte familie eller det enkelte
individ, til tilfælde og stemning, men i form av helgendyrkelse
og martyrkultus løftet op i kirkeaarets mægtige
helgedags-stemning. Og paa allesjælesdag lagt den hele menighet paa
sinde, saa den enkeltes tap blir alles savn og menighetens
medfølelse blir familiens trøst — commemoratio omnium
fidelium defunctorum!

Vi i protestantiske lande er i saa maate fattigslig stillet.
Det sørget Luther for. Desto større interesse har det for os
at se hvorledes f. eks. i oldtidens første kulturstat, Athen,
selve døden blev tat i livets tjeneste, hvorledes de dødes
minde gjorde baandet mellem de levende endnu sterkere.
Selve samfundet suget næring av de enkeltes sorg. Og
like-saavisst som man senere sa at martyrernes blod blev kirkens
sæd — likesaavisst kan man si at Athens krige med deres
svære mandefald stadig gjød ny ild i ungdommens blod ved
den tale som aarligaars, mens kampen stod paa, blev holdt
paa statens store gravplads. Det var om høsten, naar tapslisterne
var gjort op og vinteren stundet til — vinteren da timerne blir
lange og savnet gror fast.

I Peloponneserkrigens første aar, uti november 431, blev
talen om de faldne holdt av oldtidens første parlamentariker,
Perikles. Forut hadde de dødes aske og ben som vanlig
været stillet ut tre dage, enhver hadde bragt sin faldne
slegt-ning en gave som gravoffer. Selve processionen gik saa for
sig i stort optog ut til statens offentlige gravplads utenfor
«Dobbeltporten», hvor man netop efter Perserkrigene hadde
pleiet at jorde Athens krigere og store mænd (de sidste aars
undersøkelser har her bragt adskillig nyt lys med hensyn til
monumenternes placering og utsmykning). I toget hadde man
kunnet se de ti kister av cyprestræ hvor krigerne laa ordnet
kompanivis, trukket av hester. En løibænk blev baaret
avsted tom, den var bestemt for de faldne hvis lik ikke var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free