- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
500

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fredrik Paasche: Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

500

Fredrik. Paasche.

nye tankelinjer, mystikerne — fremfor alle Bernhard — fik
Kristi kors til at tegne sig med fastere omrids i hans
bevissthet. Men de fremkaldte ikke gjennembruddet, krisen
hos ham. Da han i 1516 blev optaget av Johannes Taulers
skrifter og av en anonym mystikers «Tyske Teologi», var
han i det væsentlige kommet til klarhet paa egen haand. De
forskere, som gjør den tyske mystik til «reformationens
vutgge», opfatter ikke Luthers utvikling som den selvstændige
proces, den i virkeligheten var, ser ham ikke i tilstrækkelig
grad indenfra.

Forberedt gjennem den større likevegt, arbeidet hadde
bragt hans ængstede sind, og gjennem motforestillinger, vakt
av venners ord og religiøse tænkeres skrifter, kom den
pludselige og avgjørende krise, som hjalp ham ut av
depressionen, og som i virkeligheten er «reformationens vugge».
Den kom den dag, et ord av Paulus blev liggende i et nyt
lys for ham og gav ham en ny opfatning av forholdet
mellem Gud og mennesket, gav ham hans tro. Det var det
sted i Romerbrevet (1. 17), hvor Paulus fortolker Guds
ret-færdighet som en naade mot den troende, idet han
paakalder skriftordet: «den retfærdige skal leve paa sin tro.»

«Guds retfærdighet» — det hadde lydt som straf og
dom for Luther, det hadde været gift i depressionens kalk.
Nu steg «Guds retfærdighet» frem i de omgivelser, Paulus hadde
git den, og bandt hans opmerksomhed «indtil jeg ved fortsat
eftertanke nat og dag, under den barmhjertige Guds bistand,
begrep ordene». Virkningen av indgivelsen var overvældende.
«Da følte jeg mig som nyfødt, himmelporten syntes mig
opladt, jeg trodde at være i paradiset.» Og denne gang blev
ekstasen mere end et saligt øieblik «mellem englenes kor».
Den blev et livsgrundlag. Den blev bekræftet som sandhet
fra alle sider. «Da viste skriften mig straks et andet ansigt.
Jeg gik skrifterne igiennem, som jeg hadde dem i mit minde,
og fandt ogsaa ved andre ord noget lignende: Guds verk er
det, som han virker i os, Guds kraft er det, som han gir os
kraft av. Nu blev stedet hos Paulus i sandhet himlens port
for mig. Siden læste jeg Augustin om «Aanden og
Bokstaven» og fandt mot min forventning, at han forklarer
«retfærdighet» paa lignende maate. Da glædet jeg mig, at jeg
kunde lære fra mig om den retfærdighet, som vi blir retfær-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free