- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Otteogtyvende aargang. 1917 /
514

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Walter Raleigh: Englands tro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

514

Walter Raleigh.

for at fremsætte forslag. Vi vet alle hvad Tysklands
betingelser vilde være.

Det Tyskland har at by til løsning av spørsmaalet om
hvorledes jorden bør regjeres, er tysk opfatning, tysk
race-stolthet, tyske seder og skikke, en vældig utvidelse av tysk
territorium, og fremforalt Tysklands anerkjendte
overherredømme over alle jordens folk. Tyskland tror muligens at
disse maal ikke er uttalt — men det er de allikevel. Da der
fremkom forslag om at verdensfreden skulde sikres ved hjælp
av «League to Enforce Peace» (Forbund til hævdelse av fred
ved magtmidler), uttalte Tyskland gjennem sine
repræsentanter sin sympati med tanken, og erklærte at det med glæde
vilde sætte sig i spidsen for en saadan liga. Tyskerne er
virkelig elskelige, naar deres bondefulhet og bondeenfoldighet
saaledes forleder dem til at vise sin sande skikkelse. Selve
tanken om en liga som skal fremtvinge verdensfreden,
forutsæt-ter de kontraherende parters likestillethet; men likestillethet er et
ukjendt begrep for Tyskland. «Ja la os det,» sier tyskerne, «la os
sætte os ved et rundt bord, og jeg skal sitte øverst!»
Tysklands universalmiddel for alverdens vé er germanismen. Det
har intet andet at by end den blotte nationalfølelse som de
faa kan dele, og resten skal ære og bøie sig for. Vi læser i
Bibelen at Josef av sine brødre blev kastet i en brønd netop
for slik tale, men han mente ikke noget ondt, og det gjør
igrunden ikke Tyskland heller. De mener ikke at spotte Gud
naar de kalder ham den gode tyske Gud. Tvertimot, de
nævner ham med det navn der for dem indbefatter alt hvad
der er stort og godt. Deres gudsdyrkelse arter sig som
stamme-religion. Og denne stammens trosbekjendelse er det som de
— utenfor alt tvil — tilbyr os som en talisman der skal
ordne verdensstyrelsen paa den bedste maate.

Fædrelandskjærlighet og hengivenhet for hjemmet og
arnen er saa sterke menneskelige følelser, at en saadan
trosbekjendelse ikke let kan sies at være meningsløs saalænge
menneskene lever efter den. Den unge sachsiske gut jeg saa
i fangeleiren, vilde sagtens ikke finde nogen feil ved den.
Men selv i tankens verden og dens videre horisont er
nationalismens illusion altgjennemtrængende. Jeg hørte engang
en bemerkning av professor Henry Sidgwick, at det ikke var
godt for en engelskmand at sætte sig ind i hvorledes Portu-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:29:21 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1917/0522.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free