- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
170

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hans E. Kinck: Dramatikeren fra Firenze. II. Novellen og aanden i renæssansens Firenze

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

-inn Hans E. Kinck.
der er noget av raceforskjel i det. Men allerede her vil jeg
nævne som det forsonende træk ved løierne i Firenze, at de
er utpræget virile til forskjel f. eks. fra Napoli’s gamin
væsen og slyngelagtighet.
For at sætte denslags i scene utviklet der sig endog næ
sten et laug av skøiere «buffonh, som de heter. Det var
slike vittige borgere eller løsere eksistenser som slang hus
imellem, oplagte for en spøk, raptunget og matglade; fik de
nys om en fest eller ætegilde, samlet de sig til som skjær
ved slagtetid, enten de var budne eller ikke, «per guadagnare
e recare acqua a loro mulino» (for at tjene penger og faa vand
til sin kvern), staar der en steds hos Sacchetti. Altsaa snylte
dyr i slegt med antikkens «scurrae». Og man ser at de tit
haandterer et musik-instrument ogsaa. De kan bent ut bli
sagnfigureri staden. Og man faar indtryk av at de omtrent
altid var velkommen, for de holdt latteren og spektaklet i
live under hele gildet ; de sa gode ting, og de stelte til fante
stykker. Løier var nemlig gildets egentlige svir. Det var
ikke vin og drik. Men god og særlig megen mat og gode
stubber og skratt. Det synes som det først er længer nord
paa (Lombardiet), man møter idéløs fyld som den væsentlige
bestanddel av et lag; der turet man mer paa nordisk vis, og der
förekom kapdrikking ; betegnende nok deltar gjerne tyskere da.
Florentiner-aanden, opfattet som av mig, slaar os ingen
steds saa tydelig imøte som i samtidens novelle. Det er
den som bedre og mer levende end noget andet gir aanden
i Firenze, slik den ytrer sig til hverdags og ved fest, i selve
byen og paa landet i dens nærmeste nærhet. Den er det
fineste speil, —om ikke det eneste. Og her igjen staar
Sacchetti øverst.
Den gamle novelle er jo kjendt av alle, om ikke paa
anden vis, saa gjennem dramatikere som tok motiver fra
den. Den var, som vi vet, Shakespeare og hans samtidige
en gnldgrube. Her nævner jeg Giovanni Fiore n t i n o’s
samling Pecorone (fra begyndeisen av 15de aarhundrede),
hvor vi f. eks. finder Kjøb m anden fr a Venezia; hos
Luigi da Porto (fra slutten av 15de aarhundrede) møter
vi Romeo og Giulietta. Men dette er ikke de bedste
novelle-samlinger. lalfald er det ikke de som klarest gir
Florentiner-aanden. Og hos Shakespeare blir desuten mo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free