- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
279

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Haakon Schetelig: Johan Bøgh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Bøgh. o7Q
nar bearbeidet laugsgjenstande og laugsprotokoller; han har
utarbeidet statistik over bergenske haandverkere i 300 aar og
har paa materiale fra borgerboken skrevet om nationale og
sociale forhold blandt haandverkerne; han har studert deres
arbeider og bestemt mesterverkerne. Han har saa at si skjæn
ket os igjen Bergens fremragende gamle guldsmedkunst,
kandestøpernes tinsaker, de faste empiremøbler signeret med
Bergens vaaben.
Men endda tror jeg kunstindustrimuseerne kan peke paa
en videnskabelig indflydelse adskillig mere vidtrækkende end
den som kan ligge i specielle studier. De er stiftet for at op
drage haandverkets og publikums smak, men de har desuten
unegtelig virket opdragende paa smaken i beslegtede viden
skaper. Det er kanske litt tørt at forklare sig i et rent fag
spørsmaal: de antikvariske studier og arkæologien arbeider
med studiet av former og typer, og jeg tror en kan si at ar
kæologer gjerne har lagt for liten vegt paa kvaliteten i de
enkelte eksemplarer. En form var en form (et smykke, et
sverd eller andet lignende) og dermed var det meste sagt uten
særlig hensyn til om vedkommende stykke var av de gode
eller de bedste i sit slags. Ved et kunstindustrimuseum der
imot maa kvaliteten, baade teknisk og kunstnerisk, altid’
komme i første række. Efter min egen erfaring vilde jeg si
og til ingen mere end til Johan Bøgh at den gamle og
før saa eksklusivt fornemme arkæologi i Norden har at takke
kunstindustrimuseerne for meget frugtbare impulser. Et ar
kæologisk eller historisk museum skal jo samle og utstille
meget som et kunstindustrimuseum maatte vrake; det ligger i
deres forskjellige hensigt. Men seiv under rent antikvariske
studier skal det aldrig glemmes at kvaliteten er det avgiø
rende i al menneskets kunst og haandverk.
Dette kunstindustriens hovedsynspunkt er det bærende i
hele Johan Bøghs verk. Det møter en ved første blik i hans
museum hvor hver detalj i monteringen er overveiet for at
gi den rette virkning, alt nitid og vel avstemt uten at slaa av
noget sted i kravet til det videnskabelig eksakte i række
følgen. For samme program har han virket gjennem mange
aar ved vekslende utstillinger av hjemlig og fremmed kunst
industri, ved foredrag og avisartikler. Ikke mindst skal læg
ges vegt paa Bøghs betydelige produktion av populært an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free