- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
312

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Jødernes hevn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ved et vilkaarlig utvalg av den lære, som ikke var for et
rike av denne verden
, tvang han mesterens lære ind i
et system, som hadde til formaal at beherske hele denne
verden
.

En dag kom en omvandrende skomakergesel forbi
munkens kloster. Han var jøde, og det navn vi bedst
kjender ham under er Ahasverus. Skomakergesellen var
ogsaa skreppekræmmer og skraphandler, og som saadan
kjøpte han for spotpris det av mesterens lære som munken
hadde slængt væk som ubrukelig. Han skulde nok kunne
drive forretning med det, naar tiden kom.

Men endnu gik formens hvite kunst levende omkring
blandt menneskene, og endnu var der mange som forstod
dens sprog.

Munken likte den ikke, den kunde ikke tvinges ind i
hans system. Saa grep han ordet, ti ordet var det eneste
masserne forstod, og folkehorderne følte vellyst ved at la sig
hypnotisere til vildskap, og de grep formens hvite kunst og
knuste og druknet den og utslettet dens sprog.

Men formens kunst kunde allikevel ikke helt dø og
forsvinde; men i mange hundrede aar gik den omkring som
tigger og invalid og som simpel daglønner for munken.

Skomakeren hatet ogsaa formens kunst. Antikkens kunstner
var bare haandverker, sa han. Det vil si: antikkens kunstner
var for stolt til at grimasere sin kunst med godtkjøpsfilosofi
og vulgær dypsindighet, hvormed en ordets mand kunde
gjort den brukelig til sensation og forlystelse for forums
pøbel. Der var intet i formens kunst som kunde
tilfredsstille det bitterste i folkets rop «panem et circenses».
Skomakeren — Ahasverus — var selv en daarlig haandverker
som alle jøder, og blandt hans folk var formens kunst
forbudt. Forresten hadde han mange begavelser. Han foragtet
formens kunst, men han tok vare paa nogen av dens knuste
rester — til forretning og studiums bruk.

Munken hatet og frygtet skomakeren; ti en «sibylle»
hadde sagt ham at engang i en fjern fremtid vilde det
komme til en avgjørende kamp mellem hans og skomakerens
system, og tegnene tydet paa at skomakerens system vilde
seire. Derfor er der kanske heller ingen som vet,
hvormegen uret og forfølgelse skomakeren og hans folk har lidt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free