- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
390

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Richard Eriksen: Filosofiens stilling og opgave i nutiden - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Richard Eriksen.
maalet om, hvorvidt vore erkjendelsesfunktioner virkelig er
istand til at skaffe os en viden, og hvor langt denne videns
gyldighet nåar. Verktøiets beskaffenhet er jo dog overalt
bestemmende for den bruk, vi kan giøre av det. Ikke desto
mindre anser de enkelte fagvidenskaper en almindelig erkjen
delseskritik som sig uvedkommende. De gaar paa forhaand
ut fra, at vor sansning og tænkning i förening er skikket til
at gi os besked om virkeligheten. Og heri gjør de ret. Ti
en erkjendelseskritik vilde fuldstændig sprænge enhver special
videnskaps ramme. Dersom fysikere, kemikere, historikere
eller filologer vilde opta spørsmaalet om vor erkjendelses
gyldighet og grænser til behandling, vilde de bli nødt til at
opgi sin særegne forskningsmetode og slaa ind paa ganske
andre baner. Den menneskelige erkjendelse lar sig ikke av
grænse til et specialomraade og giøre til gjenstand for en
specialvidenskap i samme forstand som de kemiske og fysi
ske fænomener, sprog, ret, historie etc. Ti den anvendes av
alle videnskaper og danner i like grad en forutsætning for
dem alle. Erkjendelsesteoretiske undersøkelser maa derfor
ogsåafaa sine følger for alle videnskaper. Erkjendelseslæren
blir saaledes en grundvidenskap, en principlære, og den er
med rette blit kaldt «videnskapslære». Man har i den et
ålment baand, som forbinder al menneskelig viden til et
hele.
Men erkjendelseslæren uttømmer ikke filosofiens opgave.
Den videnskabelige forskning inden de enkelte videnskaper
befinder sig i rask utvikling. Med denne utvikling forfleres
problemerne, og de nye fremskridt aapner nye, hittil ukjendte
omraader for erkjendelsens blik. Forskningens utviklingslinje
strækker sig fremad eller opad i det uendelige, giennem
slegt efter slegt, idet nye slegter fortsætter, hvor de gamle
slåp. I motsætning til denne videnskabens uendelige frem
skridtslinje staar det enkelte menneskelige livsløp, som er
begrænset til «støvets aar». Det enkelte menneske kan ikke
vente med at opgiøre sig et verdensbillede eller en verdens
anskuelse, til alle fagvidenskaper, hver paa sit omraade, har
utforsket alt, hvad der kan utforskes. Enhver, hos hvem
dette behov ikke kunstig undertrykkes, ønsker at naa til en
overbevisning om livets mening, dets hensigt og værd eller
om det inderste væsen i det universum, hvorav vi utgjør en
390

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free