- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
521

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Gran: Ibsens sidste dage og likbegjængelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ibsens sidste dage og likbegjængelse.
skikkelser skulde hjælpe ham med, de var hans forsøks
objekter; med spænding fulgte han virkningen av de baciller
han hadde indpodet dem; systematisk og metodisk arbeidet
han, forhastet sig ikke, men fremla med regelmæssige mellem
rum sine resultater, epokegjørende forsøk i personlig
hetens patologi.
Overalt var hans laboratorium, i hans hjem alene
eller i selskap, paa hans vandringer til stamkafeen hvor
han hadde sin faste plads som altid blev respekteret; han
talte ikke med nogen, men alle visste hvem han var, og
iagttok med interesse den merkelige fremmede den en
somme som aldrig var uten følge.
Med stigende mesterskap øvet han sin kunst og altid
dypere stillet han sit problem; efterhaanden samlet han
Norges, Nordens, Europas opmerksomhet om sig; tilslut
lyttet hele verden med spænding til hans «djupa stämma af
sanning, skräck og ransakelse» (Levertin). Hertil bidrog baade
det skjærende lys hvori han evnet at stille spørsmaalene,2og
den mystiske taake hvori han indhyllet svarene.
Denne vældige gjenklang frydet uten tvil Ibsens kunstner
hjerte, det var vel hans smule menneskelykke i livet; han
lot sig dog ikke forstyrre eller hefte av det, men sat rolig
i sit verksted, ifærd med sit næste spørsmaal, sin næste
undersøkelse.
Saaledes levet Ibsen en lang menneskealder og mere;
det kan være omtrent likegyldig hvor han opholdt sig; ti om
han bodde i Rom eller Dresden eller Miinchen, saa levet
han altid i sit arbeide.
Allikevel var han ikke uten samliv med sin tid; intui
tivt, gjennem en slags aandelig endosmose blev han delagtig
i tidens kultur, ja forutanet og var med om at skape den
uro som ængstet aarhundredets høieste kulturbevissthet.
Ved tiden omkring «Peer Gynt» og «De Unges Forbund»
foregik der en forvandling i Ibsens ydre. Sommeren 1869
sendte han et fotografi av sig til L. Dietrichson fra Dresden
og skrev: «Jeg ved ikke om du genkender mig fra min
skjæggede periode.» Han var begyndt at barbere sig,
ryddet op i sit vildmandsskjeg og anla de sirlige bakken-
521

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0529.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free