- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
583

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - O. M. Sandvik: Nordisk musikforskning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordisk musikforskning.
med forfatteren, vil enhver folketoneforsker med største
opmerksomhet studere hvad der foreligger fra en mand saa
kjendt i terrænget som Elling.
Det som for øieblikket vækker tvil om den gamle opteg
ning helt fra Labordes dage av, er at man i de sidste aartier
har fæstet sig ved de underlige svævende toner som utmerker
saa megen egte folkelig sang, de saaka\dte kvarttoner. Hvilken
rolle man skal tillægge disse mellemtoner, er endnu ikke
ganske klart, men at de hører hjemme i folkemusikken og
med klar bevissthet anvendes der, og altsaa paa ingen maate
skyldes «uren» sang, synes utvilsomt. Erik Eggen har
i avhandlinger i «Norsk Toneblad» og «Syn og Segn» flere
gånger levert skarpsindige utredninger av fænomenet, og
han slutter fra en række eksempler at der endog eksisterer
en særnorsk skala; gamle langleiker støtter hans opfatning.
Det materiale som foreligger, er desværre ufuldstændig; ti
Lindeman, som var fuldt opmerksom paa de svævende
toner, gjorde bare ved enkelte leiligheter rede for disse
«kvarttoner»; vi faar i almindelighet bare det valg han
efter moden overveielse foretok mellem de to toner det
efter hans mening eventuelt var spørsmaal om. I en liten
artikkel i «Maal og Minne» for 1915 («Baansuller og andre
barnesange fra Nordre Gudbrandsdalen») har undertegnede
præcisert hvad der paa grundlag av det der foreliggende
materiale kan uttales.
Av betydning for lösningen ogsaa av ovennævnte spørs
maal er studiet av vore gamle instrumenter. Om Hardanger
felen har der været skrevet adskillig; men først Torleiv
Hannaas’s lille avhandling «Hardingfela» gaar tilbunds i
spørsmaalene som dette instrument fremkalder. Meget inter
essant er hans utredning av hvilke kilder der foreligger til be
lysning av dette særnorske instrumertt, som maa ha spillet en
hovedrolle ved utformningen av vor slaattemusik. Han hæv
der at hardingfela ikke er en norsk omdannelse av et frem
med instrument med understrenger, men at den er fremgaat
som en utvikling av det gamle «fidla» som omtales allerede
1153, og som de «slo», d. v. s. klunket paa, med fingrene eller
med plektron. Navnet paa vore gamle danser, «slaatter»,
støtter denne antagelse. Videre peker forfatteren paa noget
som synes fremgaa av Bösa-saga, at vore fædre har danse t
583

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0591.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free