- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
26

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jacob S. Worm-Müller: Léon Gambetta

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Jacob S. Worm-Muller.
hadde sin materielle styrke og hvis grænser var uskadte, der
kunde man frit reise den metafysiske politiks problemer,
men i et land, som ikke besad alle sine grænser, vilde det
være helligbrøde, en forbrydelse at gjøre det. Og han sluttet
med følgende ord: «Og siden De søker förklaringen paa
verket av den 24de februar og denne enighetens og fredens
politik, da skal jeg gi Dem den: Se paa hullet i Vogeserne!»
Ti dette hui i Frankrikes faste borg var det aapne
«lansesaar», som fyldle Gambetta med smerte.
Thiers og Grevy opgav at gjenvinde Elsass-Lothringen,
Gambetta aldrig. Det var ikke for at opnaa hevnen, det var
kke bare fordi han vilde gjenskape det historiske Frank
rike, fordi det republikanske Elsass-Lothringen var de mest
nationale av Frankrikes provinser, men fordi den tvungne
avstaaelse var en vital krænkelse av ideen fra 1789: nationer
nes selvbestemmelsesret.
Allerede i 1872 sa han til en deputation fra Elsass-
Lothringen, at republikken næret rædsel for anneksioner og
•erobringer, og han gjentok senere med styrke at Frankrike
ikke maatte indlate sig paa utenrikspolitiske eventyr, hvor
blodet og kanonen hadde det sidste ord.
Den sande revanche var at gjenreise Frankrike moralsk
og materielt, men den var ogsaa rettens og retfærdighetens
protest mot magten og vanæren, ti der var en retfærdighet
mellem folkene, som inden det enkelte folk. Han vilde der
for at Frankrike taalmodig og klokt skulde avvente frem
tiden og gjenvinde de tapte provinser ved fredelig forhand
ling eller krig. Ikke saa at forstaa, at han vilde gaa til krig
for Elsass-Lothringens skyld, [«det vilde være galskap», men
kom først den store krig som han frygtet, maatte man ikke
stanse, før de var vundet tilbake. I sin store tale i Cher
bourg 1880 fremhævet han netop den fredelige løsning. Han
sa nemlig at de store opreisninger kan utgaa av retten. «Vi
og vore barn kan haabe paa dem, ti fremtiden er ingen
forbudt.»
Han betonet, at naar franskmændenes hjerter slog for
armeen, var det ikke, fordi den søkte et blodig ideal, men
fordi den forsvarte det som var igjen av Frankrike, og der
or kunde man trygt stole paa fremtiden og vite om der her
26

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free