- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
78

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Halfdan Kjerulf: Breve til professor Gude - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 Paradies und Peri, Korverk af Schumann.
Halfdan Kjerulf.
italiensk Arie (godt sunget nota bene) ganske godt til Afveks
ling. En Mængde Sinfonier kjender jeg altsaa nu og en
Masse Ouverturer og flere end et Oratorium og desligeste.
Over Beethoven gaar mig ingen, seiv ikke Mozart, i den rene
store Instrumentalmusik og uhyre høit stiller jeg Cherubini
af hvem fast Intet jo ikke durchgehende behager mig. Med
Mendelssohn er dette langtifra Tilfældet da meget her före
kommer mig for Mendelssohnsk, for opfyldt med iiber
schwänglichen Akkorden og for trættende i den klassisk
möderne Psalmestil. Desuagtet er jeg Mendelssohnianer med
Liv og Sjæl. Schumann har jeg tidligere talt, om. Hans
Fantasi er saa sprudl ende og hans Produktivitet saa rastløs
at Selvkritiken altfor ofte bliver borte. Saaledes hører man
den ene Gang den herligste Symfoni og kort efter faar man
den afskyeligste Lied i Haanden eller Klaverstykker hvis
Bizarrerier vanzire al Kunst. Og atter igjen har dette Men
neske giort de meest fortryllende Lieder og genialeste Klaver
stykker. Hans Peri 1 har deilige Ting men heelt igjennem
behager den mig ei udelukkende. Det strækker sig formeget
i Længden og har ei Mendelssohns klare, ædle Stil. Hans
Opera er og bliver et Misfoster. Nu har vores Rietz gaaet
hen og giort et lignende. Hans Gorsar er til at sove ind
under. Og dog er her betydelig bedre dramatisk Musik end
hos Shumann hvis Lyrik lader ham glemme at han skriver
for Scenen og for Folket. Der Corsar har for det første en
langweilig Text hvis Ord Rietz har trukket ud i det uende
lige. Her hjælper al Kunst intet thi i Operaen er intet
farligere end blot Kunst og Kunstighed. Der maa Liv, Spæn
ding, naturlige Effekter til. Operaen nød et Succes d’estime
ved første Opførelse, men ved tredie, R.s Benefiz, var næsten
tomt og det i Leipzig hvor dog R. som Capelmester og
Musiker er saa respekteret.
Nei da er Gade en anden Karl. Forrige Gang blev hans
nye Symfoni No. 4 i B-Dur giort. Det er en lille Symfoni ;
betydelig kortere og klarere i Formen end de øvrige; og siet
ikke nordisk. Men allerliebst er den dog. Saa sød, saa
reen, saa specifik musikalsk.
Især er Scherzoen fortryllende, skjønt her intet Spor er
af «Elfenmaneren» og tidligere Gadiske Pikanterier. Hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free