- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
564

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Emil Rode: Litt om kvindetyper i Norge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men tilbake til kelteren.
Emil Rode.
Høiere op mot nord er ikke mine undersøkelser gaat og
jeg har heller ikke støtt paa mulige saadanne her i byen.
I de senere aartier er tydeligvis sivet ind nogen enkelte
jøder foruten en noget større del i begyndeisen av 1890-
aarene, efter russiske uroligheter.
De nævnte handelsmænds hustruer synes ogsaa at være
komme irid spredt utover hele forrige aarhundrede, mens
de, der har giftet sig med embedsmænd og bønder, staar i
ahnetavlerne som oldemødre eller tipoldemødre til de nu
levende descendenter.
Saavidt jeg har set, træder ikke de os mindre tiltalende
træk hos den jødiske race frem hos nutidens ætlinger, saa
vi kan kun være glade ved tilblandingen av denne høit be
gavede race.
Der er endnu et træk, som er eiendommelig for denneT
et træk som de forøvrig har fælles med negerne.
Tykleggen er forholdsvis tynd, hele leggen av en konisk
form, og achillessenen fæster sig paa en benknute paa hæl
benets bakflate.
Det var dr. Reinhart Natvig, som gjorde mig opmerksom
paa denne negerknute, da han hørte om negerleggens form
hos kelterne. Av to søsterpar var den ene kelter, den anden
ikke; kim de to kelter hadde knuten, de to andre altsaa ikke.
I denne forbindelse kan bemerkes, at den keltiske kvindes
gang er trippende, ofte næsten som affektert, uten at jeg dog
skal gaa nærmere ind paa de anatomiske aarsaker hertil.
Hun sliter sine sko ikke paa hælene, men ved taaspidserne
eller midt under saalen.
Keltiske kvindemodeller kan ikke sees at ha været be
nyttet i den klassiske kunst. Racen maa jo ogsaa være
ukjendt for de gamle grækere og romere.
Men i den middelalderske kunst ser vi dem ofte anvendt.
Den foroverheldende hovedholdning gir et ydmygt, fromt
indtryk parret med gratie og ynde, og vi ser denne derfor
gjengit, nåar Maria eller kvindelige helgener skulde frem
stilles, paa de gamle antemensaler, gamle alterskaper eller
alterbillederne i de gamle katolske domkirker.
Ogsaa den senere kunst har benyttet den keltiske kvinde;
hun har jo alle de enkeltheter, som kunst og mode til de
564

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free