- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
601

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Krogvig: Romantiken og dens forberedelse i dansk og norsk litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40 - Samtiden. 1919.
Romantiken og dens förberedelse i dansk og norsk litteratur.
sindene, som pietismen medfører, og som er den vigtigste
og følgerikeste begivenhet i det 18de aarhundredes dansk
norske aandsliv. I løpet av aarhundredets første halvdel
fremkalder denne inderliggjørelse et nyt aandelig klima, en
forhøielse av det aandelige livs varmegrad, og skaper paa
denne vis betingelserne for en yppigere og artsrikere flora.
Ind i dette mildere veirlag kommer der saa en ny ström
ning: den bølge av høispændt følsomhet, som fra England
skyller ut over Europa, og som nåar os da Klopstock ved
midten av aarhundredet slåar sig ned i Kjøbenhavn. Ved
denne nye strömning stemmes pietismens inderlighet op til
ekstase, dens stille, brændende betroelse hæver sig til patos,
og følelseslivet, som hittil helt hadde været bundet til det
religiøse liv, og som hadde fundet uttryk i det skjønne og
dype billedsprog, som hadde sit utspring i de traditions
bundne religiøse symboler, følelseslivet løsgjør sig nu, men
tinder ikke noget nyt samlende midtpunkt, det blir derfor
maal i sig seiv, nyder sig seiv, der feires orgier i følsomhet og
efterpaa kommer reaktionen : dyrkelsen av den snusfornuftigste
borgerdyd eller selvopgivelsen i kirkens skjød.
I kunstnerisk henseende viser sentimentaliteten en stærk
trang til nye former, men en likesaa fremtrædende mangel paa
evne til at skape dem. Den er i sig seiv rotløs og hensigts
løs, og kunde derfor heller ikke utvikle nogen rotvokset
form. Dens dristigste kunstneriske tiltak indenfor vor litte
ratur er Ewalds forsøk paa at skape et nordisk historisk
drama. Dette forsøk bunder ikke i nogen national selvfor
dypelse, ikke i nogen trang til at komme til klarhet over
den historiske sammenhæng, digteren er et led av, ja aaben
barer end ikke den svakeste følelse av en slik sammenhæng,
og disse forsøk kan derfor ikke ha virket som nogen förbe
redelse til den særlige romantiske historieopfatning, likesaa
litt som lignende senere forsøk, f. eks. Suhms. Naar disse
forfattere tyr til historien, er det fordi dens fjernhet tillåter
dem at utfolde sin følsomhet friere og i større former.
Det er ikke ved sin historiske digtning, men ved sin
lyrik og først og fremst ved sin tragiske skjæbne, Ewald i
dansk og norsk litteratur blir den vigtigste forløper for
romantiken. Denne skjæbne er bestemt ved et samspil
mellem hans personlige anlæg og alle tidens stærkeste rørel-
601

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0609.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free