- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
74

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dmitri Meresjkowski: Rusland - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dmitri Meresjkowski.
dom og skjænker den til en eneste person selvherskeren —•
For anden gang heter det: «Jeg er ikke mand, men kvinde,
ta mig!» Det er varjagernes anden indkaldelse. Folket
er kvinden; tsaren manden grusomme tsar; grusomme
mand! Jo grusommere, desto mere elsket. Den hvem jeg
elsker, ham tugter jeg. Tsaren tugter moder Rusland, og
jo smerteligere, desto søtere føler hun det. I selvhersker
dømmet blir det russiske folks dypeste aandsbehov, lidelses
trangen som Dostojewski taler om, tilfredsstillet. Den største
av vore gamle tsarer, fuldbyrderen av det byzantinsk-russiske
selvherskerdømme Iwan den grusomme er en vellystig
piner, en sadist. Heri ligger i sandhet en satanisk forvræng
ning av den religiøse lidelsesvilje: ortodoks offervillighet og
pinende selvherskerdømme masochisme og sadisme.
Peter gjorde en ende paa det byzantinske Rusland og
begyndte et nyt. Hvori bestaar da Peters forvandling? Er
den ikke varjagernes indkaldelse for tredje gang, en ny til
synekomst av den russiske kvindelighet? Nei, i og for sig
er Peter den største opstandelse av russisk mandlighet. Han
tænkte ikke paa slik som slavofilerne paastaar at si
sig løs fra det hjemlige til fordel for det fremmede, men
vilde tvertimot tilegne sig det fremmede, vilde bringe folket
i lave igjen, vilde overvinde den orientalske kvindelighet ved
den occidentale mandlighet
Ruslands sygdom er daarlig kvindelighet, Tysklands syg
dom daarlig mandlighet. Det er to ensartede vrængebilleder,
»to ensartede kjønsutskeielser, et vellystig offer og en vel
lystig bøddel. Verdenshistorisk masochisme og verdenshistorisk
sadisme. Russisk anarko-kommunisme, Tolstois «gudsrike»,
virkeliggjort av dyret Pugatsjow 1, og tysk imperialisme, Nietz
sches antikristens rike, virkeliggjort av den « kristel igste» keiser.
Den sorte Dionysos og den sorte Apollo.
Det russiske folk gik i verdenskrigen som én mand. Det
1 Puga tsjo w, den vilde oprører, leder av den store kosak- og bondc
opstand under Katharina II som avslutter en mængde uroligheter i bonde
verdenen, oprør mot de herskende økonomiske og sociale tilstande. Pugat
sjow optraadte som (den avsatte og deretter dræpte) Peter 111, altsaa paa en
maate som «legalitetens» repræsentant mot den faktisk herskende janitsjar
kreds, adelsgarden i Petrograd ; men det mest karakteristiske var hans vilde,
dyriske raseri mot «overklassen» godseierne og adelen. Forløper for «klasse
kampen» efter bolsjevikernes system
74

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free