- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
104

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harald K. Schelderup: En karakteristik av nutidens filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harald K. Schjelderup.
den er blotte fiktioner. Den erkjendeise forstanden kan naa,
er rent praktisk. Gaar man ut over det praktiske, saa ind
vikler man sig i motsigelser. End ikke den enkleste bevæ
gelse kan forstanden fatte som alt eleaterne har vist.
Virkeligheten naaes derfor mener Bergson bare
ved at gaa ut over den forstandsmæssige erkjendelse. Ved
siden av forstandserkjendelsen gives der nemlig ogsaa en
anden erkjendelsesart: intuitionen. Mens forstanden ser
tingene utenfra, trænger intuitionen ind i dem. Intuitionen er
den art intellektuel sympati, ved hvis hjælp vi sætter
os ind i det indre av en gjenstand for at bli ett med det i
den som er enestaaende og som derfor ikke lar sig uttrykke
i ord. Intuitionen arbeider ikke længer som forstanden med
blotte symboler. Dens erkjendelse er ien viss forstand abso
lut. Gjennem intuitionen trænger vi ind i tingenes inderste
kjerne. En filosofi som grunder sig paa intuitionen, kan
derfor hæve sig op over alle motsætninger mellem de mange
stridende filosofiske skoler, hvis motstrid egentlig bare beror
paa, at de anlægger motsatte ydre synspunkter. For intuiti
onen gives der ingen saadanne motsætninger. Den trænger
gjennem tilværelsens ydre skal ind til det skapende liv,
som utgjør virkelighetens egentlige væsen.
Bergsons filosofi indtar saaledes en interessant dobbelt
stilling, som er i høi grad karakteristisk for nutidens filoso
fiske situation. Paa den ene side søker Bergson tilknytning
til den positivistiske tænkemaate. Han vil være empiriker.
Paa sin maate søker han likesom Avenarius og Vaih
inger tilbake til en ren erfaring, som endnu ikke
er forfalsket og forurenset gjennem forstandens bearbeidelse.
Men Bergsons "filosofi gaar videre. Den tilstræber en meta
fysisk verdensanskuelse. Den nåar sit høidepunkt i en mystisk
religionsfilosofi, en intuition av Gud. Og likesom romanti
kerne tilstræber ogsaa Bergson en absolut filosofi, som
lar alle motsætninger opløses i en høiere enhet.
Ogsaa ad en anden vei end gjennem intuitionismen fører
den biologisk-pragmatiske erkjendelsesteori ut over erfarings
filosofien, nemlig gjennem et rent pragmatisk ræsonnement.
For pragmatisterne er jo sandhet til syvende og sidst identisk
med nytte, med værdi for den vitale selvopholdelse. Men
da synes den samme begrundelse, som kan gives for de viden-
104

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free