- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
131

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Dresdner: Tyske kulturbreve. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tyske klilturbreve.
Reinhardt har fortjenesten av langt dypere at ha fattet og
virkehggjort folketeater-tanken. g
Han skjønte at opførelsernes billighet er et helt utvnrfp*
Han forstoa ~ et viSg
teater først og fremst frænger «folket, – e„ masse sg
om *,f
det ytre er utjevnet med hensyn til forskjel i stand og for
mue saa godt det lar sig gjore, en masse som synes fik hele
folke s avbillede og symbol, som alene ved sin sammenkoms!
g.r tdste mngen vegt og väldighet, og som bare ved a, Xe
sig seiv kjende.- sig loftet og stemt til fest. Slik opstod tan
ken paa «De fem tusens teater» : det antikke teater der fok i
gav Sig seiv en storslagen fest, leverte det naturlige forbifiede
Men en slik mængde kræver ogsaa et nyt hus - et hui
som saa at ,„ er bygget omkring massen og beherskes av
den som akke sprer den i balkoner og gallerier men sam
ler den vegtig og avsluttei. Samtidig bod det antikke teat" r
>dée„ hl muligheten av at overvinde°det 27m*Ze
ski le mellem scene og publikum, og at skaffe en fo™ for
opførelsen, saa spillet træder ned b.audt tilskuerne se v Og
endelig kunde en saa dreven teatermand som Reinhard ikke
et ø,ebl.k være i tvil om at et folketeater bygget paa dette
grundlag krævet en ny stil for fremstillingen oSaa He. er
.kke mere plads for naturalisme, for fint avskygge, psykolo
g.sk analyse; alt maa gaa i det store og det brifJ2Tret es
akre o
ard
m°Tei;talitet S Her ""» " Schi.l
vak. e o.d - den store væld.ge skjaebne træde for dagen «den
som hæyer menneskene, nåar den knuser dem». Det typiske
og det dementere maatte danne folketeatrets omraade
. Med en vighet som en ikke kan negte sin agtelse har
Reinhardt drevet paa virkeliggjorelsen av sine tanker’ Et
første forsøk gjorde han allerede sommeren 1910 med en
opføre se av «Kong Ødipus, i Munchener Festspielhalle som
siden blev gjentat i Cirkus Sehumann i Berlin En yderlT
gere etappe dannet «Miraklet,, gjenoplivelsen av et gaLme1-
engelsk mysleriespil, som Reinhardt i London fremkaTdte
dypt indtryk med. Men alt dette var allikevel nærmest Ie
hghetsvse forsøk som det sande maa. utkrysta.™ I
nen .1 «Grosses Schauspielhaus,, der folketeatret efter Rein
hardts ,deer skulde finde sit varige hjem. Seiv i krigsUde,.
blev denne plan uavbrutt fremmet og utviklet videre o«dé
131

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free