- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
150

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Charles Kent: Stil og stof - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent.
deklassering; efteråt de først har mistet al politisk indflydelse,
mister de gamle embedsmandsslegter nu efter kapitalismens
endelige gjennembrud ogsaa sin sociale anseelse som
sl eg te r med rot i gammel kultur. Den depression som
dette fremkalder hos de enkelte medlemmer av en slik slegt,
har Elster set fuldstændig rigtig og har ogsaa fremstillet den
meget samvittighetsfuldt, men unegtelig noget tørt. Der er
den «amle sorenskriver som har været venstremand og «trodd
paa folket»; paa sine gamle dager ser han hvordan dette
samme folk ikke vet noget frydefuldere at bruke sin magt til
end at tilsidesætte og forulempe ham og hans like, hvor det
kan komme til (man maa erindre at sorenskriveren virker i
en av de i norsk digtning berygtede vestlandske fjordbygder).
Der er hans døtre, Anna Sofie og Charlotte, som kræver
mere av livet end at forsvinde som enheter blandt det gråa
kvindeproletariat i underordnet stilling i byens forretningsliv
o« som hjemme i bygden ikke finder nogen opgave som
kalder paa hele deres personlighet. Ikke byr der sig noget
standsmæssig egteskap; og enhver tilnærmelse fra deres side
til bygdeungdommen møtes med ilde dulgt mistro og uvilje.
Den ene gifter sig, for at fylde tomheten i sit liv, med en
liten gaardbruker og tar med fuld bevissthet skndtet ned i
smaabøndernes klasse. Den anden tar efter en ulykkelig
kjærlighet tiltakke med den halvgamle bondeprests klissete
kurtise, ja, forlover sig endog med ham i et svakt øiebhk.
Paa skildringen av denne prestemand som forsøker at faa
enhet i sit liv ved trods sin embedsmandsstilling at leve helt
paa bondevis og drive folkelig politik, har Elster nedlagt
meget arbeide. Figuren er ogsaa saa rigtig set men lever
gjør han bare i den ene avgjørende scene, da sorensknver
fruen har gaat den tunge gang som saa mangen mor har
gaat, til datterens forlovede for at gjøre forbindelsen forbi.
Han avslører her under presset av sin sindsbevægelse al den
raahet som findes under hans svake fernis av kultur. Rørende
er den maate hvormed moren efterpaa fortæller datteren om
samtalens forløp: alle de gode ord, hvormed presten skulde
ha resignert, de kjærlige ønsker for hendes fremtid, han burde
ha uttalt, lægger hun ham i munden, foråt datteren ikke skal
føle skammen saa haardt. Hun tænker bare ikke paa, at
hadde presten været mand for at føle og tale paa den maate,
150

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free