- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
461

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lyder Brun: Religion og stat, i lys av kristendommens ældste historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Religion og stat, i lys av kristendommens ældste historie. 461
kristne kan leve et rolig og stille liv i al gudsfrygt og ær
barhet. Og i det saakaldte Iste Klemensbrev (romermenig
hetens brev til korinthiermenigheten) fra slutten av det første
kristelige hundredaar læser vi endnu den bøn for øvrigheten
som menigheten i Rom frembar i sin almindelige kirkebøn.
Men ved siden av denne tone gives der i urkristendom
mens forhold til staten endnu en anden, derfrå væsentlig
forskjellig: den som bruser imot os som en fanfare fra det
sidste skrift i det nye testamente, boken med de syv segl,
Johannes’ aabenbaring.
De merkelige, groteske billeder som dette skrift klær sine
hemmelighetsfulde avsløringer i himmeldronningen, drage
kampen, vilddyret o. s. v. -, er det i nyeste tid, særlig siden
Hermann Gunkels geniale arbeide: Schöpfung und Chaos,
lykkes at belyse paa en ny maate, ad religionshistorisk vei.
De viser ikke bare tilbake til den gammeltestamentlige pro
feti og til Daniels bok (hvad man altid har været opmerksom
paa), men har sin rot i en apokalyptisk overlevering som
optar i sig ogsaa ældgamle mytologiske dementer og er
dannet ved tilløp fra mange forskjellige kilder.
Men det avgjørende støt til en historisk forstaaelse av
boken er i virkeligheten git av en historiker: av Theodor
Mommsen, som i en anmerkning i ste bind av sin romerske
historie gav uttryk for den grundlæggende erkjendelse at den
i sit centrale kapitel (kap. 13) handler om forholdet til keiser
kultusen.
Ti derom kan der ikke være tvil : Aabenbaringens Anti
krist, «vilddyret som stiger op av havet., med 10 horn og
7 hoder og paa hoderne bespottelige navn, det som av dragen
faar stor magt og som alle jordboerne tilbeder, men som fører
krig med de hellige og beseirer dem, er i forfalterens tanke
det selvherlige, sig seiv forgudende romerske keiserdømme,
romerstaten og keiserdømmet i keiserkultusens tegn og top
pende i en sidste dæmonisk keiserskikkelse. I overensstem
melse hermed blir den kvinde som i et senere syn sitter
paa vilddyret, den store skjøge som er klædt i purpur og
skarlagen og lyser av guid og ædelstener og perler og er
drukken av de helliges blod og Jesu vidners blod, ganske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0469.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free