- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
517

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilhelm Keilhau: Materialisme og spiritualisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Materialisme og spiritualisme.
Ser en nærmere paa billedordet, viser det sig forresten
aa ha et dobbeltpræg. Det er ikke bare materialistisk farvet,
noget som heller ikke var aa vente med et faguttryk som
skriver sig fra Myers. Selve den forestilling det gir om tan
ken som forsvinder i underbevissthetens dyp, men senere kan
gravitere op i overflaten, forutsætter nemlig at tankerne har
en art selvstændighet som noget fra det materielle løsrevet
og væsensforskjellig. Og tar man uttrykket i den vide be
tydning som netop materialismen har forlenet det med og
lar underbevisstheten bli det altomfattende uforklarte i sjælen,
da erkjender man at der findes et mystisk noget bakom det
selvbevisste jeg med større evner og andre sanser, og man staar
i virkeligheten like paa terskelen til spiritualismens idé om
gudsbilledet i os, aanden, pneumaet, the Great Within.
Men forskningens principper kræver at en ikke stanser
op ved denne terskel. Ogsaa underbevisstheten maa utforskes
og beskrives. Den materialistiske psykologi maa fortsætte
over i psykisk forskning.
Men idet videnskapen saaledes kommer ind paa omraa
det av det rent sjælelige og aandsbestemte, reiser det spørs
maal sig om utgangspunktet egentlig har været helt ut rigtig,
om det er hensigtsmæssig aa gaa denne lange veien gjennem
fysikkens naturlover, biologien, psykologien og psykiatrien
frem mot sjælen, i sandhet en lang og møisommelig van
dring, per ardua ad astra. Vilde det ikke være enklere om
jeget begyndte med det nærmeste? Og det som er nærmest
det forskende jeg, det er netop sjælen, bevisstheten og alt
det forunderlige i os som ikke er materielt. Slik kommer
vi tilbake til det grundlag Descartes for aarhundreder siden
gav forskningen: utgangspunktet maa være menneskeaanden
seiv, den som vet at den er til fordi den tænker, og den som
ikke egentlig vet noget andet apriori end netop dette at den
seiv er til i sin egen tanke.
Men slutter en sig til denne opfatning, har en forlatt
utgangspunktet for materialismen.
I virkeligheten begynder det da ogsaa aa bli temmelig paa
krævet for videnskapen aa ta et andet utgangspunkt for sin
forskning end materiebegrepet. Dette er nemlig blit merkelig
medtat av den senere tids undersøkelser. Med opdagelsen
av radioaktiviteten maa man vel si at den grundlæggende
517

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0525.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free