- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
550

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Kristianienseren Christian Krohg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
var pent spaserveir. Paa engang vittighetsblad og yderst al
vorlig gir det et helt umiddelbart billede av det miljø som
i en sterk brytningstid engang var den norske billedkunsts.
Hele tonen er en liten kliks, og i denne var Krohg den sam
lende personlighet. Hans gamle familiefølelse hadde utviklet
sig til en bohem-samfølelse. At denne ungdommelige klik
formaadde at lægge grunden til den nye Kristiania-stil, det
skyldes ikke mindst ham. Dæmringstiden med Wergeland
gjorde hovedstad ut av Kristiania. Ottiaarenes forunderlige
kulturkampe skapte storbyen. Tiltrods for at han er gammel
kristianienser, og inderst inde konservativ av instinkt, er
der neppe nogen som bedre har trives i den nye bys kultur
klima. Seiv er han en av de bedste repræsentanter for den
nye by. Mere end nogen anden har han været med paa at
utvide byens horisont, kunstnerisk aapnet den mot Europa.
«Jeg er født og opvokset som religiøs naturalist», sier han
et sted og er blit denne kunstretning tro trods den forkjetring
den har været utsat for. Men seiv grænserne mellem denne
og tilsyneladende motsatte kunstretninger er jo meget ut
viskende og har efter hvad jeg nu forstaar altid været det. Og
«retningen» er derfor ikke mere interessant for mig.» Heri
har han selvfølgelig ret. I virkeligheten er de store person
ligheter, som Manet, Renoir, Josephson og Krohg mindst be
rørt av teorier. De har seiret ikke paa grund av, men paa
trods av disse, og staar som de store formidlere mellem for
tid og fremtid. De er barn av sin tid, det vil si, de har git
utiryk for dens eiendommeligheter, git form for dens sjæleliv,
med andre ord været stilskapende kræfter. Krohgs stil er hans
egen, men den er ogsaa tidens, den er skiftende, mangfoldig
og rik, men den har ogsaa en merkelig fast og sluttet enhet.
Hans store kristianiaskildring er i alle facer præget av det
sterke kunstneriske gjennembrud i anden halvpart av det 19de
aarh., som særlig Frankrike gjennemlevet. Han har været med
at gjøre det hjemlig, norsk, kristianiensisk.
Det sier sig seiv, at Krohg som maler og Krohg som
skribent ikke er to personer. Han sender ikke maleren paa
dør, nåar han skriver, eller omvendt, skribenten bort, nåar
550

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0558.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free