- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
554

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Kristianienseren Christian Krohg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
Det var Manefs store drøm at faa smykket Paris’ raad
hus med en række store billeder, som skulde skildre hele
Paris. «Det er min hensigt,» skrev han i 1879 til Seine-præ
fekten, «at skildre Paris med dens forskjellige korporationer,
hele det offentlige og kommercielle liv i vor tid. I forbindelse
hermed vilde jeg male Paris’ haller, Paris’ jernbaner, Paris’
broer, det natlige Paris og veddeløpene, de offentlige havers
Paris. Paa billedflaterne skal vor samtids mennesker være
med de som bidrager og har bidraget til Paris’ storhet og rigdom.»
Det blev ikke til noget, og Manet sier mange bitre ord
om kunstforholdene i Paris i den anledning til sin ven, den
senere minister i Gambettas store ministerium, A. Proust.
Men hans livs verk i alle de spredte billeder staar allikevel
for os som monumentet, den kunstneriske syntese over det
andet keiserdømmes og den tredje republiks Paris, som Dau
miers verk staar som det levende billede av borgerkonge
dømmets. Slik vil Krohgs kunst ogsaa staa. Utenfor Paris
tror jeg neppe noget malergeni har evnet at gi et saa bredt
og alsidig billede av en by og en tidsalders liv, som det
Christian Krohg har gjort av vor tids Kristiania. Ogsaa han
har sikkert i sin tid ønsket at faa raadhussaler at dekorere.
Ogsaa hans verker er spredt. Allikevel gir de et samlet bil
lede, en syntese av menneskene i vor by, de rike som de
fattige, borgerne som bohemen, sjøfolk som landkrabber,
jentunger som fruer, de fine som piken fra gaten.
Iblandt alle disse mennesker har Krohg færdes og levet.
Han har fulgt deres liv, og de kan ha grepet ind i hans. Som
den store kunstner han er har han latt sine strøk, sin kolorit,
sine valører, og hvad de nu heter alle disse fortræffelige kunst
uttryk, spille over deres verden, belyst deres indre og ydre,
latt lyset drive ind i rummet og latt mørket staa som en væg
mot mennesket. Og i dette mylder av mennesker, som
hans kunst har skapt, er det som vi ser Krohg seiv med det
interesserte blik, litt skeptisk forstaaende, den store hu
manist med den høie, skaldede pande, og skjegget som like
som gir hele typen dens faste, man skulde ha lyst til at si,
arkitektoniske holdning. Bernhard Folkestad har ogsaa i et
interview bemerket at «det eneste pene jeg vet av Kristianias
arkitektur, er Christian Krohg». Seiv om det nu ikke er fuldt
saa galt, saa er utvilsomt Krohg noget av det mest dekorative
554

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0562.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free