- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
555

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Kristianienseren Christian Krohg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Han er vor store Kristiania-skildrer.
Kristianienseren Christian Krohg.
i vor by. Hans skikkelse kan ikke tænkes bort fra vor tids
Kristiania. Som en bypatriark færdes han paa Karl Johan.
Grand er audiensesalen, men han har ogsaa andre kaféer,
hvor «kredsen» møtes, og hvor han mottar utsendinger fra
fremmede magter. Det er som noget av byens egen saga
følger med nåar han kommer ind i et selskap eller i en eller
anden mere officiel fest. I byens kunstkomitéer er han den
selvskrevne leder, og kunstpolitikken har i ham en interesseret
og trofast dyrker. Han tumler med mennesker og viljer, og
former standpunkterne uangripelige i allefald til formen.
Det litt skarrende organ med den langsomme rytme søkes
efterlignet, nåar enkelte av hans berømmelige replikker skal
citeres, men det lykkes ikke. Talen er rolig, logisk. Hans
intellektuelle kultur har gjort ham til en fortræffelig kunst
ræsonnør. Han er fri for kunstnerforfængelighet og har ut
viklet en saglig skarp og aandfuld vits, ofte baaret av tempera
mentsfuld klokskap. Som ræsonnør har han meget tilfælles
med det franske ateliersprogs uttryksformer, men har sam
tidig indblæst disse en lokal kristianiatone. Han taler godt, men
kan ogsaa høre efter. Den saglige fordomsfrihet i hans kunst
opfatning gir plads for en velvillig anerkjenden av andres
indsatser. Som kunstner elsker han selvfølgelig paradoksen,
og juristen kommer imellem frem i maaten hvorpaa han
procederer sine ståndpunkter. Og er det en sak han engang
har tat standpunkt til, for eller imot, saa er han blit sin saks
advokat i tykt og tyndt.
Trods mangfoldigheten i hans kunst, trods de mange inspi
rationskilder, trods de forskjellige impulser maa hans verk dog
sees som et hele, som en blok. Det har han altid seiv hæv
det, og det har han med sin begavelses omfang ret til og krav
paa. Selvfølgelig er ikke alt i den vældige produktion like
godt, og de bedste 80- og 90-aars billeder eier en kraft og en
myndighet, som hans senere mere utviklede teknik imellem
kanske mangler. Til gjengjæld har de senere bevaret det
impulsive, impressionens friskhet og de charmerende farve
og penselstrøk.
Harry Fett
555

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free