- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
100

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gunnar Rudberg: Antika urtidsteorier - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Rudberg.
sammansmälta de båda åsikterna. Det hör till senare tider
och stammar från stoikern Poseidonios från Apameia,
bosatt på Rhodos, död omkr. 51 f. Kr., senantikens mest
universelle ande. Det är sagan och dikten å ena, teorien
och vetenskapen å andra sidan, Platon och Demokritos, han
söker förena i detta fall som ofta en lärjunge till Hera
kleitos enligt dennas sats om «den motsträviga föreningen, så
som vid båge och lyra». Poseidonios’ teori torde ha fram
ställts företrädesvis i hans Protreptikoi, hans maning till
filosofiens studium, försvunnen liksom alla hans skrifter,
men även eljest. Mest därav finna vi i Senecas nittionde
brev, åtskilligt hos Tiberius’ hovastronom Manilius, hos arki
tekten Vitruvius i hans inledningar till de olika böckerna,
hos Cicero i Tuseulanerna och skriften Om gudarnes vä
sen, ett och annat hos Dion från Prusa, Sextus Empiricus
o. a. Jag tecknar som en sammanfattning denna bild något
utförligare.
Efter världsbranden, som förött allt levande, växa nya
människor upp som plantor, värnlösa, svaga, torftiga. Allt
är enkelt och fattigt; dock härska oskuld och gudomlig kraft,
men tillvaron är ingen idealtillvaro. Behovet och visheten
driva framåt; den vise eller filosofen tar ledningen man
känner igen Demokritos’ kloka människor. Dessa «kungliga
andar» (enligt Manilius) härska i Platons mening och dana
omsider den gyllne åldern, som intagas här i utvecklingen.
De skapa sammanslutningar och lära eldens bruk upp
täckten skedde, då träden fatta eld genom friktionen i stor
men. Språket och namngivningen få liv genom dem, och
det ligger något tjusande över den unga mänsklighetens
språk. Konsterna uppfinna de, framför allt genom efterbild
ning av naturen. Byggnadskonsten framträder; dess äldre
historia belyses av förhållandena hos galler, parter o. s. v.
Bruket av metaller lära de urtidsvise efter en skogsbrand,
som låtit malmådror välla fram i dagen. Därav [komma
sedan smide och verktyg: lås, regel, hammare, tång, såg,
skapad av Daidalos efter en fisks ryggrad. Krukmakarhjulet
uppfann skyten Anacharsis (varför Poseidonios utmönstrade
ett par versar i Iliaden, som beröra detta); för valvslagning,
för färgning och vad vi kemi har Demokritos redan
falskeligen blivit hemulsman. Skeppen, efterbildande fiskarna,
100

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free