- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
184

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kristian Elster: Tryggve Andersen - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristian Elster.
pleierske, indtil hun ser det samme skrømt som han: «Dér
foran hende var det! Fort krabbet det paa fireføtter bort
over i halvmørket, svart og stygt og nakent, og skuldrene og
armene og benene saa hun røre sig fort, fort krabbet det
som en edderkop og forsvandt ved døren til W.» I «Den
døde mand» ser fortælleren sin sjæl dø et mere fantastisk
indfald förekommer ikke i Hoffmanns fortællinger.
«Den gyldne hevn» er en av Tryggve Andersens merke
ligste noveller, staaende for sig seiv i hans produktion, litt
av et litterært eksperiment, men merkelig vellykket, levende
og helt virkende. Det er et stykke tysk middelalder, tegnet
med knap fasthet, en klarhet i linjen og en intensitet i fanta
sien og følelsen som gjør at hele beretningen er som et bil
lede av Albrecht Diirer. Der er noget av den samme stem
ning, i dybde og alvor og kraft, i novellens skildring av de to
ryttere som drar paa rov som i Diirers kobberstik «Ridderen,
døden og djævelen». Diirer har et sted skrevet: «Die Kunst
steckt in der Natur, wer sie hinaus kann reissen, der hat
sie.» Det er ord som rammer Tryggve Andersens novelle
kunst, hvor altid det væsentlige er utdrat av virkeligheten,
hvor alt er fast og tydelig og linjesterkt hvor frit fanta
sien end faar leve indenfor novellens ramme.
I en egen stilling staar den sidste fabel «Den store
sukces». Den er selvsagt ikke uten sine romantiske indfald,
hovedpersonen ser syner, hans eget jeg opløser sig i en
kvinde- og en mandsstemme. Men det sterkeste i den er en
bedsk, ironisk liverdagsvirkelighet. Den hører ikke til de
bedste av hans noveller, men har en egen intensitet. En dig
ter som i mange og stride aar har kjæmpet mot publikums
kulde, men holdt sig rank i bevissheten om sin kunstneriske
ærlighet og sit alvor, har et aar faldt for at skrive en jule
bok og har hat en stor sukces. Det er nytaarsnat. I ham
lever et stort vanskelig arbeide det kan aldrig bli en
publikumsbok. Det kan bare bli lidelse og kamp. Og nu
har han smakt sukcessen. Han har en kone som elsker
ham og beundrer ham og hans sidste bok. Og han be
slutter at lægge det vanskelige arbeide til side. «For tusene
i landet skulde herefter hans digtning være. Han var naadd
i pakt med det almene.»
184

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free