- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
198

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - O. M. Sandvik: Svævende toner og eiendommelig rytmik i vore folkemelodier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

O. M. Sandvik.
risikerer man bare at gjøre sangeren usikker, og man faar
den nærmestliggende tilhørende vor vanlige skala. Og grun
den til at ikke langt flere kvarttoner er optegnet, ligger i van
skeligheten ved med engang at notere sig alle eiendomme
ligheter uten at forstyrre sangeren, Alene fonografoptagelser
kan her bringe det fuldgode materiale. (I parentes bemerket
er det ogsaa grunden til at jeg hverken i min artikel i «Maal
og Minne» eller i «Folkemusik i Gudbrandsdalen» har gaat
nærmere ind paa spørsmaalet. At tanken om kvarttonerne
«med begeistring er grepet av hr. S.» er bare fantasier av
Elling. Jeg har ganske rolig pekt paa fænomenet og uttalt
haab om at materiale kan skaffes.)
Naar man hører en spillemand, fæster man sig ikke vi
dere ved at han her og der griper litt feil, d. v. s. man
tænker sig at mellemtonerne beror paa usikkert grep. Det
er vel aarsaken til at man i slaatteopskrifter for fele saa
vidt jeg vet ikke træffer paa kvarttonebetegnelser. Men at
man ogsaa her kunde placere det berygtede interval, om man
var rigtig nøiagtig, det er jeg viss paa. Ti da jeg i Nordfjord
for nogen aar siden besøkte den bedste spillemand der, foto
graf Maurseth, og jeg spillet for ham en av de optegnede
hallinger hvad jeg ofte giør for kontrollens skyld —, sa
han pludselig: «Fysste fingeren er for høg.» Jeg spillet da f
istedenfor fis, men fik høre: «No er han for laag.» Saa
tok jeg midt imellem, og da var det rigtig! Senere har jeg
været mer forsigtig, nåar det gjælder felemusik. Og fra Vest-
Agder har jeg gamle brudemarsjer med kvarttoner.
Sikkert er at kvarttonerne eksisterer. Intet er vissere!
Naar Elling bemerker om «Kompagniet Eggen-Sandvik» at
det er «i Besiddelse av en ganske usædvanlig Portion Frei
dighet» (!), siden vi «hører Kvarttone hist og Kvarttone her»,
saa kan man gi ham komplimenten tilbake og si det dog
beror paa en ganske kraftig portion freidighet at benegte
faktum.
Det er at haabe at de optegnere som nu er i virksom
het, gir saa nøiagtig besked som de evner, ogsaa om disse
mellemtoner. Hvad vi trænger nu, er det bedst mulige, foto
grafisk nøiagtige billede av vor folkemusik. Den er saa
god at den taaler at sees i fuldt dagslys. De slagger den i
tillælde kunde sies at være befængt med, fordunkler ikke
198

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free