- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
201

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - O. M. Sandvik: Svævende toner og eiendommelig rytmik i vore folkemelodier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svævende toner og eiendommelig rytmik i vore folkemelodier.
telemarkiske og setesdalske stev f. eks. leter man forgjæves
efter den regelmæssighet som karakteriserer nyere visemelo
dier. Dette alderdommelige træk maa vi gjengi nøiagtigst
mulig, og vogte os vel for at «stille melodien paa benene»,
al den stund følgen blir at de træben vi gir den, ikke er
brukbare.
Et noksaa avskrækkende eksempel paa det gir netop
Ellings redaktion av «Herre Gud, dit dyre Navn og Ære».
Han skal ikke faa indbildt mig at sangeren har levert 16de
delene i anden takt. Er det noget folkesangen forlanger,,
saa er det ro til at faa uttale tanken. Faar den ikke plads
i 3 taktdele, saa tar den uten videre 4, ja 5.
Og denne rytmik har det ikke alene historisk interesse
at studere. Ogsaa kunstnerisk vil folkeminderne i denne
henseende faa betydning. De eier en kraft og ynde i det
rytmiske liv som bare tildels er utnyttet i vor kunstmusik
indtil denne dag. Men da er det rigtignok av betydning at
optegningen har aapent øie for at hver eneste avskygning av
den folkelige rytmik blir gjengit. Og den ældre optegning av
springdansene f. eks. lider av væsentlige mangler i saa maate.
Det synes temmelig haabløst at optegne en springleik for en
som ikke seiv kan spille den paa felen; denne dans har noget
næsten udefinerbart med sig, som man seiv ved lang øvelse
kan ha vanskelig for at faa tilnærmelsesvis betegnet. Fra de
senere aar har vi dog en række leiker, som er gjort synbare
i noter av folk med aapent øie for vanskeligheterne. Vi har
Bjørndals, Halvorsens, Frøysaas o. s. v.
Som jeg har pekt paa, vil det bli av historisk og kunst
nerisk interesse at studere folkeminderne slike de er. Der
for maa vi faa størst mulig materiale. Og dette kan endnu
skaffes, det vet enhver som reiser fra sommer til sommer.
Musikken maa ikke skille sig ut fra andet folkemindearbeide
og lægge en udelukkende kunstnerisk maalestok. Vi er i pakt
med alt andet musikoptegnerarbeide verden over, nåar vi
folger det princip jeg her og andetsteds har hævdet. Det
gjælder at skaffe fonogrammer, og forhaabentlig vil Stortinget
bevilge den lille sum som hertil kræves (departement og
kulturminderaad er tilskrevet derom i høst). Som et eksem
pel paa hvordan arbeidet andetsteds drives uten fono
grammer vil jeg peke paa Maurice Duhamels «Chansons
201

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free