- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
338

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ronald Fangen: Teater - I - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ronald Fangen.
publikum fuldt parat til at ta fat paa den store tragedie: ved
utgangen av april har «Hamlet» gaat 25 gånger for utsolgt
hus .. . Om Shakespeare hadde levet nu! Den høieste
pris man vet om at en teaterleder paa Shakespeares tid
betalte en dramatiker for et stykke, er 11 pund. Sir Sidney
Lee anslaar Shakespeares aarlige indtægt i aarene 1591—1599
til ca. 20 pund! Det var daarlige tider; Ibsen, som til
hørte et bedre aarhundrede, døde som millionær. Og bare
paa disse 25 opførelser fordelt over halvanden maaned paa
et teater i det lille isbjørnland Norge, vilde Shakespeare nu
ha tjent henimot 20000 kr. Statistikere, som tar fat paa saa
mange underlige opgaver, burde en gang for pudsighets skyld
regne ut hvilket budget der er skapt i verden paa det ene
drama som heter «Hamlet» .. . Det dreier sig om mang
foldige millioner. Og av dem har ophavsmanden faat nogen pund!
Digterne har sandelig ikke været fordringsfulde i denne
verden !
Vurderingen av «Hamlet» har svunget mellem alle yder
ligheter. Det er blit og blir betragtet som verdenslitteraturens
ypperligste drama. Det er ogsaa blit stemplet som et av
Shakespeares svakeste arbeider. Sikkert er det at «Hamlet»
fra førsteopførelsen paa Globe Theater i 1602 og til vore dage
har nydt en popularitet, har øvet en tiltrækning paa skue
spillere og en magt over publikum, som ikke noget andet
skuespil, det være sig drama eller komedie.
Det blir endda mere enestaaende nåar man tænker paa
at stykket i ’teknisk henseende er yderst besværlig og at dets
bipersoner med faa undtagelser er løselig og noksaa konven
tionelt karakterisert. Det er Hamlet som til den grad er
hovedpersonen at han fuldstændig dominerer stykket. Var
han der ikke, vilde det opløse sig i tablaaer.
Altsaa: Det er Hamlet. Skuespillet er stedfæstet til Hel
singør og Hamlet er git en stilling: han er dansk prins.
Disse konkrete ting har imidlertid sikkert ikke betydd noget
særlig for Shakespeare, som i hele sin digtning gav en god
dag i lokalkolorit, stedfæstelse, utvortes personkarakteristik,
hele dette realistiske apparat, som senere tider har ophøiet
338

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free