- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
339

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ronald Fangen: Teater - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teater.
til digtningens væsentlige opgave. Han stillet sig fuldstændig
suverænt overfor det, han brukte det nåar han hadde bruk
for det i den opgave som var hans: at «holde et speil op
for menneskene». Hans speil er klart den dag idag. Hans
digtning er almenmenneskelig, «international» for at bruke
dette røde ord . . .
Som bekjendt var handlingen, selve den dramatiske
utvikling i «Hamlet» ikke Shakespeares egen. Her, som ofte
ellers, har han grepet et færdig stof, i dette tilfælde en dansk
legende, som var dramatisk utnyttet før han tok fat paa det,
han har grepet det og fyldt dets skikkelser med sine tanker
og følelser. Hamlet, den danske prins, har en replik om at
man drikker meget i Danmark og at det er nedværdigende ;
han sier ellers ikke et ord som tilkjendegir hvilket samfund
han tilhører. Han er absolut usocial, hans tale er om livet,
om døden, om menneskers kaar; han er en tidlig desillu
sionert yngling, han opdager for hvert skridt han tar nye
sider av livets væsen, nye træk av menneskelig karakter,
rystes, forædles, sprænges.
Det usociale ved ham, som har gjort ham forstaaelig og
gyldig i saa lange tider og i saa vide kredser, gjør ham paa
den anden side pudsig fremmed for vor tid. Han kan maa
ske kaldes et geni. I vor tid er seiv genier indlemmet ien
stand forretningsgenier, matematiske genier, musikalske
genier o.s.v. Hamlet e r ingenting, hverken forretningsmand,
matematiker, musiker; han er prins, hvilket kan oversættes
med at han er et socialt überoende menneske, en økonomisk
fri mand, som kan bruke sin tid til det han vil, som ser sin
væsentlige opgave i at meditere og komme til sandhets
erkjendelse. I vor tid, i hvert fald, efter alle solemerker at
dømme, om kort tid, vilde han, seiv om man indrømmer
ham genialitet, komme i konflikt med samfundet og bli paa
tvunget et saakaldt «produktivt arbeide».
I «Ny jord» kalder Turgenjew Nesjdanow, romanens
forrevne, viljelammede helt: «Du Ruslands Hamlet» .. .
Det gir uttryk for den almindelige opfatning av Hamlet, at
han i det hele tat var handlingsudygtig, lammet av grublen.
Personlig mener jeg at denne opfatning er rigtig. Hamlet
vet at kongen har myrdet hans far; farens aand besøker
ham og maner ham til hevn. Hamlet vet at dette mord er
339

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free