- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
340

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ronald Fangen: Teater - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ronald Fangen.
den skjendigste ugierning; han vet det allikevel ikke saa
sikkert at det driver ham til hevn og handling. Uavladelig
taler han om hvilken udaad der er begaat, hvilken nidding
kongen er, hvilken skjendig kvinde moren er, taler, flammer
sig seiv op og visner igien nåar han seiv forstummer. I den scene
da kongen knæler paa bedeskammelen og Hamlet truer ham, vil
han ta hevn, men han kan det ikke og han redder sig med «ord,
ord, ord» . I den sidste akt, da han saarer kongen dødelig med sit
forgiftede sverd, sker det i desperation,efter at en ny niddings
daad har fordobiet kongens skyld, og efteråt han seiv er
dødelig saaret. I det længste vil Hamlet undgaa det store opgjør
med Laertes; han ber om tilgivelse, han skylder paa sit
simulerte vanvid. Handlingen, avgjørelsen skræmmer
ham; han er hemmet av tanker, han forstaar for meget og
han synes han endnu forstaar for litet. Han staar med vidt
opspilet sind, uophørlig arbeidende tanke overfor alle disse
utslag av menneskelig nedrighet kongens mord, morens
skjendsel, Ofelias forræderi, vennernes vindingssyke ; men i
denne desillusion paa alle punkter blir der ikke plads til hand
ling eller der blir plads til saa megen handling at han ikke
kan overkomme det : hvor skal han begynde og hvad skal det
nytte . . . Omstændigheterne tvinger Hamlet til daad; hans
egen vilje strækker ikke til og vilde aldrig ha gjort det. Alt dette
taler ogsaa for at Hamlet er ganske ung; et hærdet sind vilde
ikke overvældes og lammes slik som Hamlet overvældes og
lammes. At hans tale er dyp, beviser vel ikke saa absolut nogen
fremskreden alder; man er jo enig om at han er genial, at
han har faat rikelig og direkte av Shakespeares genialitet.
Hr. Ingolf Schanche beviser imidlertid at Hamlet ogsaa
kan være det stik motsatte; saa litet bestemt avgrænset og kon
kretisert er denne rike skikkelse. Med beundringsværdig
kraft og intelligens har hr. Schanche skapt en Hamlet efter
sin egen opfatning. Han gjør Hamlet til en moden mand,
som ikke grubler, men som tænker bevisst, klart og paa
grundlag av erfaring. Han gjør ham handlelysten og handle
dygtig, scenen da kongen knæler og Hamlet ikke bruker
anledningen, blev sløifet efter de første opførelser han gjør
ham til et mønster paa spænstig, ædel, livskraftig mandighet.
Det er beundringsværdig og de dypsindige replikker lyder vel
kanske tilforladeligere i en voksen end i en ynglinge-Hamlets
340

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free