- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
558

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Arnor L. Havstad: Statskultus og demokrati - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Amor L. Havstad.
agronom til bygden fra landbruksskolen. Han er en mand
av den type som knytnæver sig frem. Han faar lyst paa en
bondes dyrkede jord. Han finder at bondens eiendom er
vel stor og uhensigtsmæssig i drift som ett bruk. Han gjør
dette gjældende overfor jordstyret, samt mener at kunne paa
vise at den udyrkede, men dyrkbare jord i bygden ikke lig
ger skikket til for jordbruk. Det socialistiske herredsstyre er
let at faa med. Socialisterne har altid vist at et lands og en
næringsveis utvikling for dem staar tilbake for gjennemførel
sen av deres teorier, og denne storgaard er dem en torn i
øiet altsaa skrider man til ekspropriation. «I alminde
lighet», staar det i loven, «skal udyrket, men dyrkbar jord
kræves avstaat før dyrket jord, saafremt den ligger skikket
til for jordbruk.» Dette er altsaa sat ind for at aapne veien
for bolsjevismen, statsbolsjevismen.
I en anden bygd, den ligger vel langt av led, kommer
en anden kar hjem med sin landbruksutdannelse. Men han
har folkevet og folkeskik. Han skulde vel ikke trænge sig
ind paa nogen sambygdinger og kræve deres jord. Hvordan
skulde han da siden kunne se folk i øinene. End si ham som
han tok jorden fra? Hvordan kunde han leve med fred og
gi sine barn oplæring i folkeskik og i Herrens bud, nåar der
var dem han ikke turde se i øinene. Nei heller da drage
mila bort og rydde sig en plads inde imellem fjella og ar
beide med respekt for sig seiv og tale med visdom til barna.
Jo for der findes visst endnu, ialfald i bortgjemte fjeld
daler, folk som agter baade det niende og tiende bud og vel
ogsaa det femte med.
Foragten for mennesket og den etiske lov som regjerer
i vort indre, har bragt det dit at vi tror at det materielle
velvære som kjøpes ved overhugning av alle moralens og
pligtens baand, vil tjene os alle til det gode. Men slik er
det ikke. Den mand som med stræv og i smaa kaar rydder
sin pläds i fjeldet, avler en sundere og lykkeligere slegt end
han som tvang sig ind hos bonden nede i bygden. Det er
ikke bedst hverken for jordsøkeren eller os andre, at han
skal hjælpes med det som han skämmer sig for; nei, da var
det bedre at la hele denne lov falde.
Der skal skapes en ny retsbevissthet, sier man. Den
gamle bestod saalangt vor viden nåar tilbake i tiden, den
558

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free