- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Toogtredivte aargang. 1921 /
608

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kristiane Skjerve: Lyset under skjeppen - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristiane Skjerve.
fuldt samarbeide kan nævnes, at paa det nationale aarsmøte
for «The Religious Education Association» som holdtes under
verdensutstillingen i San Francisco, var en fremragende jødisk
rabbi en av hovedtalerne. Hans emne var «Søndagskolen en
skole for livet».
Tolerance, samarbeide og et nyt syn paa religionen lærtes
av mange under krigen. Presterne reiste ikke til fronten for
at trøste og hjælpe metodister og baptister og lutheranere,
men for at tjene mennesker. Religionens trøst blev git uten
avprutning og mottat i samme aand. At menneskekjærlighet
forenet med respekt for andres religion kunde finde sublime
uttryk, viser følgende lille hændelse som blev fortalt:
En saaret soldat laa igjen paa slagmarken kjæmpende
den sidste kamp. Den eneste sjælesørger i nærheten var en
jøde, og soldaten var katolik. Hvad trøst kunde vel jøden
gi? Han visste hvad katolikken trængte. Uten at si et ord
plukket han op to pinder paa marken, trak en hyssing op
av lommen, bandt de to pinder sammen til et kors og gav
soldaten, som døde med det simple symbol presset mot
brystet.
Mange av dem som har ofret mest tid og tanke paa religiøse
spørsmaal, er kommet til den overbevisning at det er bare
én religion i verden, men at den befinder sig paa forskjellige
utviklingstrin hos de forskjellige individer og nationer. Det
er en gradforskjel, som rigtignok er saa stor at den blir til en
væsensforskjel, mellem de primitive naturreligioner og kristen
dommen. Som israeliterne hadde sin paktens ark, og kato
likken sit krusifiks, saa tilbeder den intelligente hedning skape
ren bakenfor skapningen, kanske likesaa ærlig, likesaa sandt
som mangen kristen, saa langt erkjendelsen rækker. Harald
Haarfagre svor ved den Gud som hadde skapt himmel og
og jord, og hvorfor skulde vi tvile paa at Alfaderen hørte
ham? De moderne missionærer sanktionerer dette syn. De
begynder ikke med at rive ned, men med at bygge paa det
grundlag av religiøs erkjendelse som allerede findes. De gaar
ut fra at alt som er godt, i den gamle tro og lære, maa være
av Gud og følgelig værdt at beholde.
Det kommer for alle levedygtige religioner, som for et
hvert individ, tider da det heter: «Vælg, du staar ved veiens
skille!» Forholdene kræver en avgjørelse. Stillestaaen er
608

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:51 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1921/0618.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free