- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
143

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl Burchardt: Oscar Wilde - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Oscar Wilde.
hæng: «naturligvis er dette nye liv siet ikke noget nyt liv,
men bare en fortsættelse, en utvikling, en evolution av mit
tidligere liv». Disse ord er utvilsomt de sandeste i boken.
Seiv i disse bekjendelser er posøren umiskjendelig. Han
er taknemmelig for en vens opmerksomhet i ulykken, og han
sier at mindet herom er «bevart og sukret med mange taa
rers myrrha og cassia». Nu, vilde nogen som hadde kjendt
fortvilelsens strie og haabløse taarer, beskrive dem saaledes?
Han angrer, men hvordan? Som den hvem erfaringen har
lært at lykken ikke er at tinde ad de gamle veier. Men
instinktet tilsier ham det ikke. Han skriver om sit liv
før katastrofen: «Jeg kastet min sjæls perler i et vinglas.
Jeg gik ned ad en blaaveissti (primrose path) til lyden av
fløitespil. Jeg levet paa honningbrød . . » Slik skriver ikke
én for hvem dette liv ikke fremdeles vedblir at øve en sterk,
om end halvt motvillig tiltrækning.
Han haa b e t at kunne leve et nyt liv. Men det var
ham ikke mulig uten i fængselslivets drømme. «Det före
kommer mig at vi alle ser paa naturen alt for meget, men
lever for litet med hende.» Derfor overtaler han sig seiv til
at tro at naturen skal gi ham opreisning, helbrede ham med
sine bitre urter og rense ham med sit regn. Og saa sterkt
er dette haab at han magter at gi det uttryk i en saa vid
underlig stil, som den der har skapt de to sidste sider av
«De Profundis».
Den samme overfladiskhet som skimter igjennem Wildes
nye stilling til naturen og lidelsen i livet, fremgaar ogsaa av
hans religiøse betragtninger, hvori han gjør religionen til en
skjønhetslære og Kristus til historiens største individualist.
Miraklerne er «exquisite», Kristus «besnærende for kunst
nere»; Kristus var den første som sa at menneskene skulde
leve «et blomsterliv»; hans retfærdighet er helt og holdent
«en poetisk retfærdighet», slik som al retfærdighet bør være;
han haante respektabilitetens kalkede graver ; han vid
net om den enorme betydning av at leve fuldstændig for
øieblikket; han synes gjennem et guddommelig instinkt at ha
elsket synderen som den intimest mulige tilnærmelse til det
fuldkomne menneske; han betragtet synd og lidelse som i
sig seiv fuldkomne ting; «ja, nåar alt kommer til alt, er dette
Christi charm: han er nøiagtig som et kunstverk».
143

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free