- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
363

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Firmin Roz: Tendenser i vore dages franske roman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tendenser i vore dages franske roman.
skrevet to-tre romaner, hvorav navnlig L’Epreuve du fils
overrasker ved et hos en saa ung forfatter paafaldende alvor.
Men mest betegnende er det at Madame Marcelle Tinayre
istedenfor at utnytte den retning hun skyldte sin første sukces,
nu har slaat ind paa ganske andre veier; det er tilfælde i hendes
to sidste arbeider: Perséphone og Les Lampes voilées.
Det er ikke let at analysere en saa kompliceret og ori
ginal bok som Perséphone; det er en dristig idé at for
tælle en nutidshistorie og saa at si traad for traad at
flette den sammen med den gamle hedenske myte om Per
séphone; men væven er opsat med stor kunst. Fortællingen
fører os til Grækenland; nogen av hovedpersonerne er be
geistrede hellenister som hengir sig til dyrkelse av græsk re
ligion og græsk kunst. Det ligger nær at anta at forfatter
inden har søkt en leilighet til at utnytte sine indtryk fra en
reise i Hellas, fra sine arkæologiske promenader, fra sin be
røring med det atheniensiske samfund; vi faar et rikt billede av
alt hvad Madame Tinayre har set, følt og forstaat av det
græske landskap, og hendes sind er ikke mindre aapent for
förtiden, slik som den avslører sig i historien og legenden;
som renæssansens fornemme damer interesserer denne for
fatterinde sig for mytologi, arkæologi, filosofi og mystik; hun
lar sig ikke avskrække av noget, men fordyper sig i disse
alvorlige problemer, graver i oldtidens mysterier med den
samme lethet som hun hengir sig til den levende natur om
kring sig. Men den egentlige hensigt med denne roman er
dog hverken at beskrive det nuværende Grækenland eller at
gjenopvække det antikke Hellas; hovedformaalet er at gien
opta og i moderne aand fortolke de gamle hedenske dogmer
om metempsykosen eller sjælevandringen, at utløse den kjerne
av sandhet som ligger skjult i disse antikke trosforestillinger
som stadig fornyes i den menneskelige erfaring og belyses av
den kunstneriske intuition. Denne tanke dukker op paa
mange steder i Perséphone: «Den enkelte sjæl er en
verden og indeholder hele förtiden » «Hvorfor
føler vi undertiden paa bunden av os en hemmelighetsfuld
gjest som paatvinger os sin vilje og sine følelser?»
«Er det galskap at tro at kunstnerens geni, elskerens liden
skap i forskjellige former er uttryk for den samme længsel
efter en tapt skjønnet? Skjæbnens hjul fører os i sine om-
363

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free