- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
407

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Just Bing: 200-aarsjubilæet for Holbergs komedie - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200-aarsjubilæet for Holbergs komedie.
spille Moliére i oversættelse paa prosa, seiv nåar originalen
var paa franske vers. Moliére er gaat ham i blodet, han
kan skrive meget elegante vers i Moliéres stil. Saa har da
Montaigu, mens han var direktør for Den Danske Skueplads,
sikkert sendt længtende tanker tilbake til den tid, da han
var ved den franske hoftrup. Det var glanspunktet for ham.
Men det er som direktør for Den Danske Skueplads at han
er blit udødelig.
Under Moliéres fane møttes han med Holberg, som stod
oppe i en fyrig Moliére-begeistring. I en av sine senere for
taler til Peder Paars sier han at Moliére maa regnes som
en av de største filosofer og sætter ham over et helt fransk
akademi. Og i slutningen av Peder Paars tinder vi skisser
til en hel række av holbergske komediefigurer. Det staar nu
som en gaade hvordan Holberg er kommet til sin pludselige
Moliére-begeistring og hvordan han er møttes ved teatret.
Jeg har i sin tid ment at det lot sig forklare ved det franske
hofteater som Montaigu ledet, da Holberg kom hjem fra Paris
1716, og som først fik avsked i 1720. Men beviser kan jeg
ikke gi derfor, og den sidste forsker paa omraadet, dr. Eiler
Nystrøm, betviler det. Han mener at Holberg vanskelig fik
adgang til hoffets teater. Saa faar gaaden staa uløst. Holberg
er jo satireforfatter, før han skriver komedier. De kommer
først efter Paars. Og de første komedier synes ikke at være
skrevet for teatret, de maatte forandres til bruk ved opførel
sen. Jeg for min del tror at nogen av dem var færdigskrevet
før Den Danske Skueplads begyndte. Men derom er der strid
blandt de lærde.
Hvorom alting er: de er møttes i Moliére. Moliére er
Holbergs forbillede. Han vil gi danske komedier efter Moli
éres mønster. Og netop dette bragte dem frem paa Montai
gus skueplads. Hadde Holberg staat mere uavhængig, saa
hadde hans komedie staat Montaigus kunst fjernere, og direk
tøren hadde da ikke hat saa stor interesse for at bringe Hol
berg til opførelse. Seiv nu synes det som om Moliéres styk
ker er spilt bedre og sikrere end Holbergs. Moliére var her
fanen, Holberg var den som fulgte fanen. Slik saa teatret
paa det, og seiv Holberg synes at ha fundet dette naturlig.
Imidlertid, offlcielt maatte professor Holberg ikke møtes
med direktøren for Den Danske Skueplads. Som bekjendt
407

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0415.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free