- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
435

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Dresdner: Tysk kunst i nutiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TYSK KUNST I NUTIDEN.
H vilken betydning Verdenskrigen vil ha paa kunstens ut
vikling hos de folk som deltok i krigen, er et spørs
maal som vi endnu mangler ethvert grundlag til at kunne
besvare. Krigens indvirkning paa kunstens skjæbne har i
historien været av mangfoldig art. Under seierrike folkekrige
naadde den græske og den hollandske kunst sin blomstring ; eiter
nederlaget i 1870—71 hadde den franske kunst et opsving.
I og for sig garanterer ingen seier og forhindrer intet neder
lag den frie og rike utfoldelse av den kunstneriske skaper
evne; krigens indflydelse paa kunsten synes snarere be
tinget av den maate hvorpaa folkenes aandsliv og produk
tionskraft er indstillet. Hvad Tyskland angaar, saa kan det
ialfald med sikkerhet sies at dets kunstneriske aktivitet ikke
er blit stanset ved krigen. Tverlimot viser det samlede bil
lede av nutidens tyske kunst en energisk spænding, paa en
kelte omraader endog en sterk gjæring. Skarpe motsætnin
ger brytes, dristige, ja forvovne tendenser fremstaar, ingen
steds mangler det paa talenter. De indtryk man mottar, er
ulikeartede og motstridende, men hvorledes man end vil
dømme, sikkert er at nutidens tyske kunst ikke hører til le
genre ennuyeux.
Naar en tysker indlater sig paa at gi utlandet et billede
av den, saa vet jeg godt han maa regne med visse fordomme.
Den tyske kunst møtes for tiden med liten tro og tillid, mens
derimot den franske kunst saa at si aapner en übegrænset
kredit. Det er mig derfor velkomment at kunne berope mig
paa en bemerkning av den bekjendte og skattede danske kunst-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0443.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free