- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
443

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Dresdner: Tysk kunst i nutiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tysk kunst i nutiden.
naadd betydelige monumentale virkninger. Men andre gaar
en anden vei. De gjør ingen bruk av fortidens formskat;
de er saa at si naturalister, de forsøker i hvert enkelttilfælde
fra grunden av at utvikle nye former og viker ikke tilbake
for det uvante og forunderlige. I denne retning har f. eks.
Hans Pölzig og Peter Rehrens bygget fabrikker, maskinhaller,
lagerhuse, vandtaarn: tungt, massivt, men med megen sans
for bygverkets legemlighet, med en velgj ørende betoning av det
funktionelle i opbygningen og dog med en meget karakter
fuld arkitektonisk holdning. Men i den sidste tid har en
endnu radikalere kreds gjort sig gjældende, blandt hvis med
lemmer navnlig Bruno Taut, for tiden stadsarkitekt i Magde
burg, har utmerket sig; disse kunstnere synes berørt av den
ekspressionistiske bølge; de synes at stræbe efter et rent ut
tryksværd i de arkitektoniske former, hvor romantiske og
realistiske elementer møtes, ofte paa en forunderlig maate.
De fremtræder helt revolutionært; grundfølelsen i deres pro
duktion synes mere at ha sin rot i det plastiske end i det
arkitektoniske ; en viss social ideologi synes ogsaa at være med
i spillet; endnu er det for tidlig at danne sig en mening om
disse bestræbelser, men bevægelse er der og ungt blod.
Den moderne tyske skulptur bæres av et saa betydelig
antal fremragende begavelser at man med god grund kan
tale om en blomstringstid.
Rodins og Maillols indflydelse har ogsaa virket paa de
tyske billedhuggere, men møttes her med den i høi alder
nylig avdøde Adolf v. Hildebrand, som maa regnes blandt de
ledende mestre inden den nyere skulptur. Hildebrand kan
betegnes som klassiker, men hans klassieisme var vidt for
skjellig fra Thorvaldsens. Mens Thorvaldsens plastik altid
stod paa svake ben, var Hildebrand et født plastisk talent
med den sterkeste formfølelse. Hildebrand var klassiker paa
samme maate som Rodin maa henvises til barokken: ved
sine medfødte anlæg og ved sin opfatning av den plastiske
kunsts grundkrav. Han sondrer billedverket ut fra rum
met, samler de plastiske motiver til en enhet, betoner den
indre sammenhæng mellem skulptur og arkitektur. Hans
443

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free