- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
455

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kristian Elster: Hjalmar Söderberg - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hjalmar Söderberg.
isoleret i svensk digtning virker, han saa meget sterkere. Og
jeg vet knapt nogen nordisk digter, der netop som tidsdigter,
som gjenspeiler av en form for moderne sjæleliv, kommer
saa nær de sind som han først griper. Skjønt han paa mange
maater er tilbakeholden, kjølig og ironisk, kan han virke for
underlig sjælelig fortrolig. I Norge kan Gunnar Heiberg, del
vis Nils Kjær virke paa samme maate, de er hans slegtninger
i tiden, hans aandsfrænder i digtning, hvor forskjellige de
end er ham paa andre maater. I Danmark er Herman Bang,
som jo ellers var alt andet end reserveret, snarere publikums
optat, allikevel nær forbundet med ham, i stil og form.
Det er denne følelse av fortrolighet som Söderberg væk
ker hos læseren, som blir saa besnærende dette har jeg
seiv følt og tænkt, i dette fornemmer jeg ikke alene min egen
tid, men mig seiv; og dette mit eget seiv gjenkjender jeg ikke
gjennem en fantasidigtning, det omskapes ikke for mig i
billeder. Jeg gjenfinder det utdypet ved digterens indtræn
gende tale. Den oprigtige sandhetskjærlighet, som er hans
inderste væsen, betar, ængster, slipper en ikke. Dertil kom
mer at der er noget overordentlig charmerende i hans for
tællekunst, en blanding av ironi og følsomhet som altid
fængsler. Saa levende føler man digterens sandhetskjærlighet,
hans oprigtighet i den skildring han gir, at man erkjender
under læsningen beretningens ikke alene personlige, men
objektive sandfærdighet, seiv om man efterpaa blir sig klar
hvor dypt uenig man er i den livsopfatning som ligger under
al hans digtning. Han er en saa overordentlig fin fortæller,
saa utsøkt musikalsk i sin enkle stil, saa klar og rank som
personlighet, saa helt uten fusk og omsvøp i sine meninger,
at man i alle fald ikke under første gangs læsning gir pläds
for de indvendinger som reiser sig av et andet livssyn. Er
man først indenfor hans kunsts magt, vil man aldrig ophøre
at bli fortryllet av ham. Han fortæller ikke for hvem som
helst, men for os som hører til kredsen, til de fortrolige og
sjælelig indviede. Det er som hans læsere utgjør en hemme
lig menighet, for hvem hans ironisk følsomme kunst betyr
noget særskilt, fordi den paa en egen sterk og personlig maate
har avspeilet en smerte som er av vor egen tid, og som ligger
gjemt i den titel han har git en av sine bøker: Hjärtats oro.
Skjønt hans digtning er sterkt tidsbestemt, og skjønt hans
455

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0463.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free