- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
485

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harald Schjelderup: Filosofiens væsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

33 - Samtiden. 1922.
Filosofiens væsen.
videnskapernes resultater kan metafysisk tydes gjennem helt
forskjellige opfatninger. Og valget mellem disse opfatninger
kommer til at være personlig bestemt. Mer eller mindre
vil vi tyde videnskapernes resultater saa, teoretisk søke at
se tilværelsen slik, at der blir plads for vore personlige ide
aler, for det som vi paa grundlag av vore personligste, in
timeste erfaringer anser for det egentlig værdifulde i livet.
Hvad dernæst kriticismens vei angaar, saa tror jeg
heller ikke den rent videnskabelig fører tilstrækkelig langt.
Kriticismen gir et enhetspunkt for fænomenernes mang
foldighet. Men ut over de subjektivt betingede fænomeners
verden fører den ikke. Bak fænomenerne spøker «das Ding
an sien». Skal man naa ut over denne skranke, maa man
gaa videre end den kritiske erkjendelsesteoretiker. Enten
maa man som Schopenhauer gjennem fordypning i
det eget indre søke paa et enkelt punkt at gripe tilværelsens
grund, tingen i og for sig. Eller ogsaa maa man overhodet
la tanken om «Ding an sich» falde og som Hegel søke det
egentlig, objektivt virkelige i fornuften seiv. Men det er bare
mulig gjennem en art logisk mystik, som fører ut over den
kriticistiske vei.
Den mystiske vei endelig har sikkert for den, som seiv
gaar den, fuld erkjendelsesværdi. Midt i sanseverdenens for
gjængelighet og relativitet, midt i livets haabløse trivialitet og
tomhet gir den mystiske oplevelse det absolute hvilepunkt og
den absolute værdi. Mystikeren gaar op i den alt gjennem
trængende verdensaand, glemmer alt og blir seiv glemt. Der
gives intet høiere, intet lavere, intet andet end det ene liv, i
hvilket han hviler. Det ene forblir, de mange ting veksler
og foregaar, og hver og en er det ene, som forblir. Den
mystiske oplevelse er den kostbare perle, for hvilken et men
neske kan sælge alt. Naar man har kjendt opiumsrusen,
synes vinrusen flau og kraftløs!
Men: For andre har den mystiske erkjendelse ikke
beviskraft. De mystiske oplevelser er personlige oplevelser.
De tilhører den enkelte. Det er ikke med dem som med
tænkningen, som kan meddeles andre og har almen
gyldighet.
Skal den mystiske erkjendelse faa betydning for andre,
saa maa den derfor søkes omsat i tanker, i begreper, i ord,
485

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0493.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free