- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
489

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harald Schjelderup: Filosofiens væsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Filosofiens væsen.
mulig bør opgi at beskjæftige sig med for isteden at vende
sig mot virkelig videnskabelige opgaver, som der er utsigt til
at kunne løse.
En saadan slutning undgaar vi imidlertid, saasnart vi
betragter filosofien ikke som egentlig fagvidenskap, men som
en av de høieste former for personlig, aandelig kultur.
Likesom kunsten og religionen har den sit værd i sig seiv,
ogsaa bortset fra alle videnskabelige «resultater». Den er
et av de høieste personlige livsytringer. Et egte filosofisk
system har samme uforgjængelige værd som et egte kunst
verk. Derfor overleves og forældes ikke de filosofiske sy
stemer paa samme maate som de videnskabelige teorier. «Den
græske verdensanskuelse sier med rette en kjendt filosofi
historiker er saa klassisk som Phidias’ plastik og Homers
epik, den kristne saa evig gyldig som middelalderens arkitek
tur, den moderne like saa ugiendrivelig som Goethes poesi
og Beethovens musik.»
Gjennem de store filosofer aabenbarer der sig en typisk
aandelig væren, som i vid utstrækning er uavhængig av ti
dernes vekslen. «Den ene verdensanskuelse blir fortrængt
av den anden, som den seiv gjennem sin ensidighet hjælper
til at frembringe, for senere at gjenerobre herredømmet, efter
at den har lært av sin motsætning, renset, beriket og for
dypet sig. Men motbevist gjennem den yngre rival blir den
like saa litt som det Sophokleske drama blir motbevist av det
Shakespeareske, ungdommen av alderdommen, vaaren av
hosten» (R. Falckenberg). Hvor mange er der ikke, som
trods al videnskabelig kritik den dag i dag tinder klarhet
for sit forhold til verden ved at fordype sig i Platon eller i
Spin o za eller i Berkeley eller i Schopenhauer eller
i He gel? Og dog staar idag, hvad rent fagvidenskabelig
kjendskap til virkeligheten angaar, snart sagt hver gymnasiast
høiere end disse mænd gjorde. En mand som Nietzsche
er ikke først og fremst videnskapsmand. Og dog er der neppe
nogen som i høiere grad end han har formaadd at realisere
filosofiens idé i moderne aandsliv. Det er mænd som han,
som gjør filosofien til en levende aandsmagt. Ikke filosofen
som videnskapsmand, men filosofen som tidens aandelige
fører og veileder er idealet! En personlig tilegnet verdens
og livsanskuelse er avgjørende for hele livsførselen. Filoso-
489

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0497.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free