- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
66

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Einar Skavlan: Nationalteatrets tredje chef

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den samtidige litteratur var Bjørnson litet lydhør det gjaldt
baade nyere norske skuespil, Strindberg og fremmede lands
moderne drama. Heller ikke den norske litteraturs fader
Holberg hadde Bjørnson nogen sans for. Men da festrusens
første aar var over, blev teaterchefen i virkeligheten noksaa
fort træt. Men Bjørn Bjørnson, som hadde arbeidet mest
energisk av alle for at reise et virkelig nationalteater for
norsk scenekunst og digtning, endte med at spille «Den
glade enke» for at fylde kassen.
Som motvegt mot adskillig usikkerhet og personlig og
kunstnerisk überegnelighet hos Bjørn Bjørnson kunde det
falde naturlig at gaa til en anden yderlighet, og ansætte den
litterært dannede, stilfærdige og formsikre Vilhelm Krag som
teaterchef. Den nyere norske litteratur fik straks en bredere
plads i repertoiret delvis kanske for bred: der blev op
ført skuespil som f. eks. «Kong Aagon», som aldeles ikke
egnet sig for scenen. Og mangelen paa teatererfaring, paa
smidighet og rent ut sagt paa dygtighet til netop en teater
chefs arbeide gjorde, at Krag som den ærekjære mand han
var, meget snart opdaget misforstaaelsen og trak sig tilbake.
Halfdan Christensen traadte til i en heldig tid. Han var
i sin bedste alder, 38 aar. Han var en av teatrets bedste
kunstnere og hadde 16 aars erfaring som skuespiller bak sig.
Under Vilhelm Krag hadde han med held arbeidet som
sceneinstruktør og næstkommanderende ved Nationalteatret.
Desuten var han kjendt som en litterært dannet mand; i sin
ungdom hadde han utgit en digtsamling og nogen noveller.
Halfdan Christensens arbeidskraft og store personlige om
gjængelighet øket hans betingelser for stillingen. Han blev
fra alle sider møtt med tillid som den selvskrevne mand.
Der er heller ingen tvil om at Halfdan Christensen
hadde overordentlig mange betingelser som teaterchef. Man
kan næsten si at han hadde for mange; og at det er det
som har gjort, at han nu er gaat træt. I disse tolv aarene
har han gjort tre mands arbeide; han har været skuespiller,
instruktør og chef paa en gang. Og de to første virksom
heterne er kommet altfor meget i veien for den tredje, som
skulde være den vigtigste. !
Av natur er Halfdan Christensen übetinget først og
fremst kunstner, skuespiller. Hans sterkeste og mest
66 Einar Skavlan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free