- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
123

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Käthe Miethe: Arkitektur og restaurering i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

aarhundreders, gaar gjennem disse bygninger, og ingen tilbake
skuende viden, ingen videnskabelige grundsætninger gjorde
det til et kunstig produkt. Uundgaaelig splintredes derved
mangt og meget av gammelt og værdifuldt, fordi man ikke
kunde anvende det i den foreliggende form eller maatte
bruke pladsen og materialet til andre ting. Saa sent som i
de første aar av det nittende aarhundrede solgte indvaanerne
av byen Gosslar den gamle, forfaldne keiserlige dom til
nedrivning, fordi de ikke kunde benytte den slik som den
var. Bare et eneste kapel blev reddet fra denne van
dalisme.
Romantikkens tid var det forbeholdt at se paa den ned
arvede bygningskunst fra et andet standpunkt. Det lærde
og historisk orienterte nittende aarhundrede, den tilbake
skuende længsels tid med sværmeriet for middelalderen fast
slog begrepet stil, og satte dyrkelsen av stilen istedenfor den
levende følelse. Men det er kun mangel paa produktivitet
som lar en tidsperiode søke tilbake til fortiden.
Romantikken, gotikken, barokken og renæssansen var
umerkelig glidd over i hverandre og virket sammen. Over
sangen fra den ene til den anden foregik langsomt, men med
stigende nødvendighet. Ikke hensynet til stilen lot disse
bygninger vokse frem slik eller slik, men følelsens krav.
Det nittende aarhundrede skar dette naturlige, glidende
utviklingsløp over, og fastslog ikke bare de forskjellige
stilforvandlinger, men ogsaa de særskilte kjendetegn for
hver stilart, og satte de forskjellige byggeperioder hver for
sig op mot hinanden. Idealet stilrenhet blev til, og der
til idealet om færdigbyggelsen av ethvert bygverk. Ut
ifra disse to grundsætninger opstod et systematisk restaure
ringsarbeide av alle gjenlevende mindesmerker.
Og saa følger et av byggehistoriens tristeste kapitler.
Stilrenhetsretningen, ogsaa kaldt purismen, grep nu ødelæg
gende ind i fortiden. Det som hver gang
itidens løp skaptes
av den levende følelse, av trangen, slik som den fandt det
rigtig og vakkert, blev nu, ogsaa paa grund av videnskabelig
sranskning, erklært for galt og underkastet en ny «rigtig»
opfatning. De naturlig fremvokste domkirker som aarhun
dreder hadde bygget paa, blev kritisk betragtet ut fra et
videnskabelig standpunkt. Og et restaureringsarbeide saa
Arkitektur og restaurering i Tyskland. 123

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free