- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
136

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. E. Solberg: Kommunismen i det gamle Grækenland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fremstanende mand. For hevn var ikke blit en vinding over
retfærdighet, hvis det ikke hadde været for misundelsens
ulykkessvangre magt. Fra nu av hadde man eksempel paa
at mænd, for at tilfredsstille sin hevnlyst, avskaffet de almin
delige love som alle kunde se hen til som en hjælp i ulykken,
uten at tænke paa den farens dag da de selv kunde komme
til at trænge deres beskyttelse.»
Intetsteds synes det græske demos mere end de russiske
bønder at ha interesseret sig for andet end fordelingen av
de besiddendes jord og eiendele og for at faa forjaget eller
dræpt de tidligere besiddere. I Syracus blev jorden delt
paany to ganger i løpet av 50 aar, og paa samme maate gik
det sikkerlig andetsteds. De to kortvarige forsøk som blev
gjort paa at indføre noget i likhet med Platons stat, blev
gjort ikke av folket, men. autokratisk i Sparta, uten
følger saavel for samtid som fremtid. Landet forarmedes,
forødtes og avfolkedes, ingen vilde ha barn mere. Allerede
Platons samtidige Isokrates fortæller: «I Argos er det en fryd
for folket at slaa de rike ihjel, de glæder sig mere derover
end om de dræpte byens fiender», og videre om den almin
delige tilstand paa Peloponnes: «Man er mindre bange for ytre
fiender end for egne medborgere. De rike vil heller kaste
sine eiendele i havet end at gi noget til de fattige, og de
fattige lurer bare paa at plyndre de rike. Mangen by har
nu flere emigranter end tidligere hele Peloponnes.»
. I selve Athen synes det ikke at ha været voldsomme
rystelser før efter Alexander den stores død. Byen utarmedes
efterhvert ved svære direkte skatter. I 3dje og 2det aarhundrede
før Kristus synker byen stadig mere sammen, ulen at der
findes paalidelige optegnelser om hvad der foregik. Da
romerne tok magten, var Perikles’s Athen en liten røverstat
der naar anledning gaves, foretok plyndringstogter til nabo
kommuner. Nogen tid senere skriver en græsk forfatter:
«Lykkelig er de byer som gjennem den evige tvedragt og
gjensidige ødelæggelse kun har tapt sin frihet istedenfor al
bli aldeles tilintetgjort som saa mange andre.» |
P. C. Solberg.
136 P
. C: Solberg: Kommunismen i det gamle Grækenland.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free