- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
321

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Bull: Norsk aandsliv i det syttende aarhundrede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

funtbres, og Bossuets likprækener hører til den franske
litteraturs store skatter. Om vi ikke blandt vore landsmænd
ihinetider hadde nogen Bossuet, men maatte nøies med én Peder
Jesperssøn, saa er det dog grund til at se paa nogen av disse
likprækener. De har saa ofte været forhaanet av litteraturhisto
rikerne, og det er ikke egentlig originalitet man vil kunne finde
i
dem; derimot gir de et værdifuldt indtryk av hvordan nord
mændeneoptokdelitterære og kunstneriske moder utefra Europa.
mDDe ældste lutherske prækener baade utenlands og i
Norge var gjerne formet uten nogen fast plan og kom
position; det er i det hele et fællesmerke ved nærsagt alle
det 16de aarhundredes litterære mindesmerker, dette at sam
menhængewgwgånggygmggi*giggeg.. er svak: man kan tænke paa
Montaigne eller Shakespeare, Luthereller Absalon
Pederssøn. Men i det 17de aarhundrede utvikler sig efter
hvert faste kompositionsregler for al kunst og litteratur. Da
Kapitolplassen i Rom litt før 1600 var gjort færdig efter
Michel Angelos planer, hadde verden for første gang
faat se en arkitektonisk komposition hvor forskjellige bygnin
ger var stemt sammen til et helhetsindtryk, omkring et central
punkt og med en perspektivisk virkning i hele anlægget.
Barokkens sans for komposition og perspektiv har sit utgangs- /
punkt paa den plassen. Men den samme sans viser sig ogsaa
i den litteratur som er samtidig med barokken. Den franske
klassiske digtning, tragedie og komedie 0.5.v., naar frem til en
fasthet i opbygningen som i det 17de aarhundrede er uløselig
lorbundet med disse digterverkers ypperste egenskaper, og
som først i det 18de aarhundredes pseudoklassicisme stivner
til en pedantisk regeltvang. | :
Kompositionsprincipper svarende til barokarkitekturens
og den franskklassiske digtnings viser sig ogsaa paa det besked
nere felt vi her har for os, vor hjemlige prækenlitteratur.
Endnu ved 1620 synes prækenerne oftest at være i den saa
kaldte heroiske stil, d. v. s. bygget paa den aandens indgivelse
som enhver prædikant mente eller ialfald haabet atmotta;
eller ogsaa var de helt analytiske, tolket bibelteksterne led
for led, uten at lægge vegt paa sammenheeng eller helhets
virkning. Men med systematisk grundighet opstillet tyske
forfattere i løpet av aarhundredet ca. 100 prækemetoder og
Skemaer, og deres lærdomme naadde hurtig ut til alle de |
Norsk aandsliv i det syttende aarhundrede. ! 321

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free