- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
439

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - L. Aas: Thomas Hardy - VIII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sorg og fortvilelse ruger over den ulykkelige hær. Saart
lyder klagen: «We shall see France no more!» Men imens
jler Napoleon til Paris og blir mottat av den for
skrækkede Marie Louise. Hvor er den ikke ironisk denne
scene, hvor Napoleon forsøker at berolige sin hustru med
planer om at la Invalidedomens kuppel forgylde, forat Paris
skal glemme Moskva! -
Det store drama fortsætter. Vi hører de engelske soldater
prate og synge om «Budmouth Dears» i Spanien, vi ser
Wellingtons kraftige profil, vi er tilskuere til det svære folke
slag 1 Leipzig, vi hører kongen av Roms spæde barnerøst, vi
ser Napoleon i samtale med marskalk Ney, vi følger den
avsatte keiser til Elba og ser ham komme tilbake til Fran
krike for atter at bringe Europa krigstummel og nervøs for
virring i de febrilske, hektiske hundrede dage.
Som et litet let intermesso før de sidste tragiske begivenlieter
gr Hardy os en kvik samtale paa Wessex dialekt i Caster
bridge. Her er det ogsaa han indfletter den lille lyriske perle
«My Love’s gone a fighting where war-trumpets call». Saa
fører han os over til Bryssel, hvor det berømte ball, som
Byron skildrer i «<On the Eve of the Battle», foregaar. Den
lystige dans, de feiende melodier, den smilende kurtise og
hele den berusende stemning avbrytes av trompeternes lyd
og trommernes hvirvel. Hele den vældige krigsperiodes av
slutning nærmer sig. Med Waterlooslaget kulminerer saa Har
dys drama. Han ruller her op et slagbillede saa livfuldt og
farverikt, saa historisk korrekt i detaljerne og saa kraftig i
sin helhetsvirkning, at det trygt kan sammenstilles med de
berømte skildringer av den store, avgjørende kamp—Stend
hals «La Chartreuse de Parme» undtat. !
Det ligger selvfølgelig utenfor denne studies ramme at
komme ind paa den vrimmel av historiske problemer, som
dukker op i tankerne under læsningen av det svære verk.
Det faar bli kommentarskrivernes arbeide at gaa i enkelt
heter, at sammenligne Hardys drama med kilderne, og at
paavise hvor han avviker fra Thiers og barnelærdommen.
Det er helhetsindtrykket som her først og fremst interesser.
Det er den vidunderlige reproduktion av en hel tidsalders
and og vældige konflikter, der fængsler og vækker ens be
undring. Lignende forsøk paa at gjenopvække svundne tider
Thomas Hardy. 439

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0447.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free