- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
538

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Enevoldsmagt og tjenersind

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

metodisk og velordnet som de store prosaforfattere. Hele
den demokratiske, franske opfatning av livet kommer fra
klassicismen, fra enevoldsmagten, og det var Ludvig XIV
som først gjorde veien fri for dygtigheten. Rangordningen
var streng, men den personlige dygtighet gaar foran fødselen.
Napoleon var nok et større geni, men mindre helstøpt,
mindre positiv. |
Alt dette kunde han gjøre fordi han eiet den tilsyne
ladende lille og ofte oversette evne at kunne samarbeide med
folk. Personlig hadde han sikkert intet genialt, intet selv
stændig skapende. Hans evner bestod i den fineste følelse
for andres værdi, i at faa andre placert, faa andre i virk
somhet, faa andre til at samarbeide. Netop dette gjør ham
til tidsalderens utpræget klassiske personlighet. Han er præsi
denten i sit conseil, den selvskrevne formand, leder, ordstyrer
i sine direktioner, kollegier og repræsentantskaper. Og ved
siden av disse store evner eiet han en næsten utrolig arbeids
kraft og vitalitet, han sat i møter hele dagen. Man vil for
staa hans personlighets magt naar man tar i betragtning at
disse direktiouer, kollegier og ministerier ikke bare bestod
av en række betydelige mænd, men endogsaa flere genier.
At faa en slik gruppe mænd til kollegialt samarbeide, dertil
kræves ganske specielle evner, en forening av intuition,
menneskekundskap, takt, myndighet, bøielighet og fordoms
frihet. Naar man fra historien kjender hvilken form sam
arbeide mellem sterke eller geniale personligheter ofte tar,
saa tror jeg nok man kan ha ret til at karakterisere Ludvig
XlV’s samlende evne som likefrem genial. Dette samlende
geni, denne klassiske administrator som i alt sit virke fra
morgen til aften var hvad man kan kalde en homme d’affaires,
han fik ogsaa tid til at være en passioneret elsker til sine
tider en Don Juan —, jeg tænker her nærmest paa hans
kjærlighet til kunst. Han var elsker av gode malerier, rik
skulptur, bygverker og haveanlæg, vakre møbler og blomster.
Han var glad i musik, i litteratur, «sprogets konge» som
Choisy kaldte ham, likesom han elsket sin violin. -*
Det sier sig selv at en saa kunstnerisk rik type maatte
virke rent fascinerende paa sin tid. Han skapte billedet av
der klassiske’ monark, det vil si han trak op de love og
regler, det system indenfor hvilket en monark kunstnerisk
538 Harry Fett.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0546.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free