- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
549

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Enevoldsmagt og tjenersind

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

retfærdighetsfølelse, som er en av statskunstens grundpiller,
og som i saa høi grad den dansk-norske enevoldsmagt hadde
ry for. Det er kanske ingen av enevoldskongerne som i høiere
grad end denne erotiker paa tronen la grunden til denne
berømmelse. Ved sin arbeidsomhet og paapasselighet, op
merksomhet og forekommenhet har Fredrik IV faat en kom
pliment som opveier samtlige 19de aarhundredes forutindtatte
meninger, idet nemlig Preussens store Fredrik II hævdet, at
hans dansk-norske navne i flere henseender hadde været
hans forbillede som konge. |
Fredrik IV døde som en mand med værdighet i lidelsen
og paa det rene med at man ikke i livet fik noget gratis.
Han hadde betalt sin tribut. «I sin almindelighet fandt jeg
hannem hver gang meget taalmodig,» skriver hans norske
hofprest, trønderen Peter Hersleb, i en meget sympatisk skil
dring av kongens dødsleie, «saa at han aldrig klagede over
sin lidelse, endskjønt det var kjendelig at se at han led stor
pine ja derhos lot han høre stor taknemlighet imot Gud
og stor skjønsomhet over Guds velgjerninger, saavelsom lang
modighet, saa ofte det blev ham erindret.» |
Med Kristian VI kom den fromme, kristne enevoldskonge
paa tronen. Det var en kristendom av sterkt pessimistisk og
verdensfiendsk anstrøk altsaa det helt motsatte av hvad
vi forbinder med rokoko og det 18de aarhundrede. Nu er
det vel ikke meget som har virket mere usympatisk paa den
gode livsappetit i det 19de aarhundrede end netop pietisme.
Alt var bedre end dette, og det skal straks indrømmes at
denne dystre, pligttro, isolerte denne katakombe-kristendom
midt i Kristianborgs kostbare rokokosaler, let virker fremmed
artet paa barn av det 19de aarhundrede, selv om man nok
maa finde, at den menneskelig set ofte er baade dypere og
værdifuldere end adskillig av den «livsglæde» som det 19de
aarhundrede imellem noksaa freidig har myntet ut. Heller
ikke burde det virke usympatisk at der fra en trone føltes
et dypt misforhold mellem sjælens behov og de tilfreds
stillelser som verden byr. Hvad er vore glæder, vort arbeide,
vort liv egentlig værdt? spør han. Det er mindre Kristian Vl’s
personlighet end den plads hvorfra disse evige spørsmaal
stilles der gir hans religiøsitet en livets patos, som ikke helt
bør oversees. Det er ogsaa en selvfølge at en personlighet
87 Samtiden. 1923.
Enevoldsmagt og tjenersind. 549

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0557.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free