- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
559

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jørgen Bukdahl: Karakterisering og Vurdering - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

noget villet i Farvernes Feber og Formernes Fart og Tynge,
der gør, at Bevægelsen stivner, bliver Fagter og Attituder,
bliver ufri og mister det uvilkaarlige og vi faar en hemme
lig Tvivl om den gennem de vældige Former paastaaede
Kraft, om den nu ogsaa er til Stede.
Dette hænger sammen men Barokkens inderste Hemme
lighed: Trods ydre Forsøg paa at vise Kraft, er den kraft
løs. Dens Farver er Feberens skinnende, drevet frem af
Angsten for at blotte Kraftløsheden, der er fremkommet ved
en Splid mellem rige Muligheder, der ikke kan udløses, fordi
de mangler Midtpunkt. Derfor er Barokkens Kunst glans
fuld Forstillelse, en Slags Foreløbighedstilstand, der ikke maa
røbe Kviden ved de rige Muligheders Smuldren i indre
Splid.
I Kunst legemliggør Michelangelo denne Kvide, denne
evige Uro og Mangel paa Fodfæste. I Drama personificerer
Shakespeare denne Kvide og denne Forstillelsens Selvop
holdelsesdrift i Hamlet, ja, han flytter ham saa langt ud mod
Virkelighedens Grænse, at han i en enkelt Scene lader ham veje
«at være» mod «ikke at være». Dette er Barok.
Dette Spil mellem Forstillelse og Virkelighed gør Barok
kens Tidsrum til et indfiltret psykologisk Omraade, som jeg
kun her lige har berørt for Glosens Definitions Skyld. Jeg
henviser til Hans E. Kincks Behandling
i«En Penneknegt»
og til Karl Schefflers Bog «Der Geist der Gotik», hvor
han ud fra samme Synspunkt behandler det nævnte og om
stridte Tidsrum.
Ud fra ovenstaaende og hastige Karakteristik er det, at
jeg om de 8 Aar, der nu er gaaet med Krig og Krigsefter
virkninger, vil bruge Glosen Barok. Krigen blev en ydre,
en haandgribelig Tragedie, men den blev ogsaa det enkelte
Sinds Tragedie. Den sved noget af derinde. Noget vi i god
Tro havde bygget paa, befæstet ved Tingenes ydre Tilstand,
det smuldrede for os, da Tingenes Uholdbarhed blev aaben
bar. Det var selve Troen paa det 19de Aarhundredes Kultur
værdier, der rokkedes. I Teknikkens og Udviklingens Tegn
havde dette Aarhundrede skruet sig til Vejrs som intet før.
Nye Forskningsmetoder gav Videnskaben uanede Muligheder.
Selve Tidens Tempo blev et andet. Øjeblikkenes Værdi for
dobledes. |
Karakterisering og vurdering. 559

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free