- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
621

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Halfdan Strøm 1863—1923

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som og übevæbnet over som lov og vedtægt er. Men
kjære professor, gaar du over Rubicon under fuld musik og
med fest fest for hvad du har gjort, da skal du og ved
festens bæger love og sverge paa at du vil gjøre ny lande
vinding. En fests idé er jo at der sverges til løfter. Uten
dette blir det ikke fest, men idéløs rangel.
+
63
g
Den der har begyndt relativt tidlig som maler og er naadd
sekstiaarene, har fra sin kunstneriske løpebane naturligvis et
drys av erindringer fra kunsten og livet i kamp og fest. De
værdifuldeste i godt og ondt er, naturligvis for en kunstner
som for alle andre, de som ingen fremmed faar adgang til.
For en kunstner er vel arbeidsglæden og lidelsen ved arbei
det, ved spændingen for at kunne opnaa noget med det, hans
egentlige liv
ikamp og fest. Kunstnerens private og rent men
neskelige habitus er naturligvis ikke adskilt fra ham som
kunstner, men det kommer ikke offentligheten ved. Naar de
sidste par menneskealdre har villet at kunsten skulde gi por
træt av selve mennesket, det vil si de almenopfattelige smaa
ting hos det og at kunstneren skulde forstaaes ved at op
fatte ham gjennem hverdagsmenneskelige smaating i hans liv,
det vil si at utlevere ham til den nysgjerrige og helt forstaa
elsesløse masse, da viser dette bare den tids absolute mangel
paa stilsans. Stilsansen og det oprindelig europæiske blev jo
planmæssig ødelagt like fra femtiaarene av. Ffter det andet
keiserdømmes fald i Frankrike var det netop de kræfter
som hadde ødelagt stilsansen som blev de toneangivende.
Men disse kræfter hadde ikke sit utspring
ieuropæisk kultur,
tvertimot, de hatet den og saa sin opgave i at opløse den i
graa almueagtighet.
Jeg kan huske saa nogenlunde en uttalelse et steds fræ
om Strøms kunst, at selv om den hadde noget av aanden,
og i enkelte ting meget av fastheten fra den gamle kunst,
saa var det hans aapne øie for alt det nye i tiden som præ
get den og gjorde ham til den betydelige kunstner han var.
Dette citat indeholder selve kjernen i moderne norsk kunst
opfatningisin almindelighet; men selve kjernen i moderne norsk
kunstopfatning er efter min mening noksaa værdiløs. Selvfølgelig
ser man paa Strøms kunst hvilken tid den tilhører, hadde
Halfdan Strøm 1863—1923. 621

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0629.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free