- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
624

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Halfdan Strøm 1863—1923

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

levende som drømmen om en ung gud. Det er vel ogsaa malet
for ungdommen. Renæssansens kunst burde være for ung
dommen, som jo skulde eie higen efter at arbeide sig frem
til den og naa til nogen av dens høider. Ungdommen har
jo alle muligheter foran sig. Men ungdommen har foreløbig
ikke tid, den maa være tilstede paa den orientalske varieté.
Der er ikke noget at gjøre ved den ting. Ribera var forresten
passert de seksti, da han malte disse vidunderlige mester
verker. Evnentil at motta en inspiration tilhører ikke nogen be
stemt alder. Det er politikere og folketalere i alle slags pro
fessioner som smigrer ungdommen med at det er bare den
som har denne gave. De gjør det for at skaffe sig ungdom
mens «stemmer», for at bruke den som masse for sit eget
behov. Men det er intet at gjøre ved den ting heller. Jeg
holder imidlertid av professor Strøm, fordi han ikke tilhører
noget bestemt kunstparti eller retning, jeg holder ogsaa av
ham som maler, paa nogen lignende maate som jeg holdt av
Heyerdahl. Heyerdahl dyrket jo de gamle mestere bevisst, og
hvor han vokste paa det og hvor han malte vidunderlig.
Halfdan Strøm har aldrig sagt til mig, at han i sin kunst
føler sig i forbindelse med de gamle mestere, men paa mig
har det altid virket slik. De mange store malerbegavelser,
som var saadan en halv generation foran Halfdan Strøm,
ottiaarenes mestere og som hadde megen indflydelse,
har vel ogsaa hat betydning for hans linje. Heyerdahls kunst
blev imidlertid litt rotløs av den maate han dyrket de gamle
mestere paa. Strøms er derimot blit stadig mere typisk for
det stedegne og mere norsk. Hans billeder fra isommer viser,
at netop i den linje vil han kunne utdype sin kunst til det
lødigste, og det viser tillike at han eier styrke og spændstighet
til at kunne dette. Naar nu professor Halfdan Strøm har
samlet en imponerende og festlig utstilling til sin sekstiaarige
dag, da kan vi med føie ønske ham tillykke. Han kan over
skride sin Rubicon med et smil, likesom der er smil og fest
stemning over de tropper han har samlet og som han holder
revy over over hans utstilling. Han vil gjøre ny land
vinding. Det var, som man vet, i det gamle Rom forbudt
ved senatsbeslutning at overskride Rubicon: for sikkerhetens
skyld. Hos os er det gjennem diktaturet forbudt at nærme
sig Rubicon paa kortere avstand end ti aar: ogsaa for sikker-
624 A. C. Svarstad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0632.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free