- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
22

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Klassicisme og den indbildte herlighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
blir anset som en ond borger og hvor folk bryster sig av
aarligen at kunne gjøre saadanne balanse-regninger, at ind
komster som de har spredt og opstaset netop svarer til ut
gifter, saaledes at der aldrig nogen residuum eller beholdning
blir i regningen, hvilket de kalder O. P. op.» Som man ser
er det ikke den forstandige rigdom Holberg vil tillivs, men
det økonomiske barbari med dens ødsling og materialistiske
forsimpling. Det er om man vil klassisk pengehusholdning
Holberg kjæmper for baade offentlig og privat, og det vil
si strenghet, orden, kanske ogsaa litt knaphet. Og dette
mente han sikkert ogsaa passet som socialt program.
Klassicismen reagerte ogsaa meget sterkt mot den skranke
løse kapitalisme, og det er intet tilfælde at enevoldsmagten
baade i Frankrike og Norge-Danmark netop paa dette punkt
gjorde ganske haardhændte indgrep, likeledes under Karl XI
i Sverige. Man var fuldt opmerksom paa det hemmelige,
litt usynlige og lydløse ved pengebesiddelse og saa en viss
fare i utviklingen av pengenes komprimerthet, der gjorde at
de let kunde skjules og flytte fra sted til sted, likesom dens
anonymitet gjorde enhver kilde ukjendbar. Dette er sterkt
utviklet i vor tid, saaledes at penger næsten er blit usynlige
som en aandelig besiddelse. Det sier sig seiv at det private
ved pengevæsenet utvikler sig særlig sterkt under romantisk,
individualistisk eller revolutionær statskunst, hvilket gjør det
offentlige stadig mere offentlig og det private stadig mere
privat. Som privatlivets fred, privat forhold til sin Gud og
privat moral utvikler pengevæsenet sig selvfølgelig i slike
perioder sterkt i samme retning. Naar hertil kommer den
abstrakte karakterløshet, som er pengevæsenets idé, dens hem
melighetsfuldhet og uransakelighet, dens rene intellektualisme,
kan man let nok i dens følge se den forflatning av aandslivet
med utviskning av aandelige og moralske værdier, som Hol
berg har søkt skildret i Plutus, men som inderst inde ikke
er andet end det balanseløse som paa livets forskjellige ora
raader kommer frem nåar anarki har bragt de aandelige
væidimaal i uorden.
Efter den materialistiske barbartid vi har gjennemlevet,
hvor Plutus forvirret sindene, maa vi igjen ta frem vore
gamle, fornemme, litt knappe klassiske maal. Det er visst
ingen ulykke i det. Det er denne haarde krise vört penge-
22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free